Paragrafen

3.1 Bedrijfsvoering

Communicatie en citybranding

Portefeuillehouder: Hilbert Bredemeijer

Focus
De komende jaren ligt de focus bij Communicatie en Citybranding op het meenemen van inwoners bij besluitvorming en het laten meewegen van de verschillende belangen in de stad. Aandachtspunten daarbij zijn polarisatie, de menselijke maat en vertrouwen in de overheid. Intern is de ontwikkelagenda voor de organisatie leidend. Citybranding verstevigt de advisering van in- en externe partners over het gebruik van de Haagse positioneringsstrategie om zo de Haagse identiteit goed in te bedden bij alle activiteiten en investeringen. Verder wordt onverminderd ingezet op het voeren van duidelijke taal, onder andere door het opleiden van interne taalcoaches en het geven van trainingen in direct duidelijke communicatie.

Trends
Communicatieacties zijn steeds meer gebaseerd op data-analyse. Om onze focus te behouden helpt het om vooraf te weten aan welke communicatie werkelijk behoefte is in de stad. En welke rol de gemeente daarbij het beste kan vervullen. Daarom wordt steeds meer geïnvesteerd in media- en omgevingsanalyse en wordt meer onderzoek uitgezet bij bijvoorbeeld het Haagse stadspanel en de gemeentelijke stadskamer. In 2024 wordt op deze manier getest hoe inwoners aankijken tegen de opgaven in de stad en hoe we daar het beste over kunnen communiceren. Aandachtspunt is verder het herkennen van polarisatie in de samenleving en dit laten meewegen in de verschillende communicatieaanpakken. Snel en wendbaar kunnen inspelen op acute crisissituaties en issues zoals de komst van vluchtelingen vanwege de oorlog in de Oekraïne, de vluchtelingenopvang- en energiecrises blijft een prioriteit.  

Opgaven in de stad
Communicatie en Citybranding stelt de grote opgaven in de stad centraal. Interdisciplinaire teams ondersteunen communicatie over duurzaamheid, veiligheid en leefbaarheid, bestaanszekerheid en kansengelijkheid en een verantwoorde ontwikkeling van de stad. Woordvoerders, adviseurs, analisten en redacteuren werken daarbij nauw samen aan de communicatieacties die nodig zijn. De inzet is gericht op intensieve en tijdige communicatie met inwoners, snel kunnen inspelen op omgevingssignalen en gebieds- en wijkgericht werken. In 2024 kan voor opgaven een communicatiestrategie worden opgeleverd met bijvoorbeeld hoofdboodschappen, verhaallijnen, een communicatieplanning en een belangen/stakeholderanalyse. Integrale contentkalenders en een zogenaamd communicatiehuis worden met deze informatie ingevuld. Daarmee kunnen we sturen op meer impact bij grote communicatiemomenten en de organisatie ondersteunen bij de verwezenlijking van opgaven in de stad.

Citybranding
Er wordt ingezet op de verdere ontwikkeling en promotie van de online merkomgeving voor in- en externe belanghebbenden. Hiervoor wordt onder meer een podcast-serie ‘Samen maken we het Haagser’ gelanceerd. Daarnaast worden workshops en inspiratiessessies georganiseerd voor partijen binnen en buiten het Stadhuis. Ook wordt geadviseerd over het werken met de Haagse identiteit bij grote projecten en ontwikkelingen. Om een directe bijdrage te leveren aan de reputatie van Den Haag wordt verder uitvoering gegeven aan een internationale media-aanpak ‘vrede en recht 2.0’ en de imagocampagne ‘talent’. Ook worden relevante onderzoeken verzameld, uitgevoerd en gedeeld die inzicht geven in zaken als het (nationale en internationale) imago van Den Haag, de stadstrots onder Hagenaars en het saamhorigheidsgevoel dat zij ervaren.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16