Paragrafen

3.4 Onderhoud kapitaalgoederen

3.4 Onderhoud kapitaalgoederen

Kapitaalgoederen zijn goederen die de gemeente nodig heeft om de diensten en goederen die zij aan haar burgers levert te produceren; grote zaken die vaak veel waarde hebben en meerdere jaren meegaan. De gemeente Den Haag wil haar kapitaalgoederen goed onderhouden om ze zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. De wijze waarop dit gebeurt en die bedragen die hiervoor zijn begroot komen aan bod in deze paragraaf. Het gaat om de volgende kapitaalgoederen:

  1. Vastgoed
  2. Wegen
  3. Riolering en waterzuivering
  4. Bruggen, kades, viaducten en tunnels
  5. Groen

Gebouwen (incl strategisch kernvoorraad)

Gebouwen (incl strategisch kernvoorraad)

Vastgoed

Beleidskader

De gemeente is verantwoordelijk voor het optimaal inzetten van haar vastgoed ter uitvoering van bestuurlijk vastgestelde doelen. De gemeente draagt zorg voor efficiënte en gemeentebrede beleidsvorming op het gebied van ontwikkeling en realisatie, beheer en inzet van het gemeentelijk vastgoed. Het planmatig laten uitvoeren van eigenaarsonderhoud is hier een belangrijk onderdeel van. Het streven is om aan alle panden onderhoud uit te voeren conform een éénduidige systematiek. Daarbij wordt in principe een strikte scheiding tussen het eigenaarsonderhoud en het huurdersonderhoud (gebruikersonderhoud) gemaakt, conform de huurovereenkomst. De gemeente is op basis hiervan uitsluitend verantwoordelijk voor het laten uitvoeren en bekostigen van het eigenaarsonderhoud. Daar waar de gemeente zelf ook gebruiker is, geldt uiteraard dat de gemeente ook het gebruikersonderhoud verzorgt.

De gemeentelijke vastgoedportefeuille wordt onderhouden conform de methodiek van conditie gestuurd onderhoud (NEN2767). In deze systematiek wordt gekeken naar de staat van de afzonderlijke bouwelementen. Afhankelijk van de conditie wordt er een kwaliteitsscore aangegeven van 1 (uitstekend) tot 6 (zeer slecht).

In de op 20 februari 2014 door de gemeenteraad vastgestelde ‘Nota Vastgoed’ (RIS 269126) is beschreven dat het streven is om voor panden die structureel onderdeel uitmaken van de vastgoedportefeuille de conditiescore minimaal op niveau 3 (redelijk) te krijgen en/of te houden en per bouwelement in te grijpen wanneer conditie 4 (matig) wordt geconstateerd. Per pand kan er afhankelijk van het toekomstperspectief, locatie en representativiteit op bouwdeelniveau gedifferentieerd worden in het kwaliteitsniveau van onderhoud.

Voor alle objecten die in gemeentelijk beheer zijn met een verwachte beheertermijn van minimaal vijf jaar is een meerjarige onderhoudsplanning opgesteld. Deze worden om de vier jaar geactualiseerd. De planning fluctueert van jaar tot jaar en wijkt daarom altijd af van het structurele onderhoudsbudget dat elk jaar gelijk is en wel muteert met de begrotingsindex.

De begroting komt voort uit de periodiek geactualiseerde onderhoudsplannen. In de praktijk kan het gerealiseerde bedrag afwijken van wat er opgenomen is in de begroting. Het streven is primair onderhoud effectief uit te voeren waarbij de onderhoudsconditie, de veiligheid, gezondheid en het gebruik van het vastgoed gewaarborgd is. Dit kan betekenen dat door interne of externe factoren afgeweken wordt van de voor dat jaar begrote werkzaamheden. Interne factoren betreffen de werkverdeling/capaciteit en de controle op noodzaak tot uitvoering op basis van conditie en functioneren van bouw- of installatiedelen. Externe factoren hebben betrekking op afstemming met de bedrijfsvoering van het betreffende pand, calamiteiten, marktomstandigheden. Toch is het secundaire streven om in de realisatie aansluiting te vinden bij de begroting. Daartoe wordt bij het opstellen van de begroting kritisch gekeken naar haalbaarheid van uitvoering in het komende begrotingsjaar. In de loop van het jaar kan het voorkomen dat afwegingen in het primaire doel leiden tot verklaarbare afwijkingen ten opzichte van het secundaire doel.

Verduurzaming Meerjarige Onderhoudsplannen

Reguliere verduurzamingsmaatregelen worden op natuurlijke vervangingsmomenten uitgevoerd zoals het isoleren van een dak wanneer de dakbedekking vervangen moet worden, of vervanging door energiezuinigere installaties. Om beter zicht te krijgen op de energetische conditie van een pand en verduurzamingsmaatregelen beter te borgen in de onderhoudsplannen, zijn de Meerjarige OnderhoudsPlannen (MOP’s) omgezet naar Duurzame Meerjarige OnderhoudsPlannen (DMOP’s). Dit betekent dat sinds 2016 bij de periodieke inspecties van panden ook de energetische staat van het pand in beeld is gebracht. Met deze informatie kunnen vanuit de DMOP verduurzamingsscenario’s onderzocht worden. In een periode van vier jaar hebben alle panden een her-inspectie gehad en zijn de MOP’s omgezet in DMOP’s. Sinds 2021 hebben alle panden met een perspectief langer dan 5 jaar een DMOP.

Geplande werkzaamheden van onderhoud met verduurzaming als neveneffect, worden gefinancierd vanuit de structurele onderhoudsmiddelen. Overige maatregelen die niet als onderhoud gekenmerkt worden zullen op grond van de begrotingsvoorschriften niet uit de onderhoudsmiddelen bekostigd worden. Door de versnelling in verduurzaming en energietransitie worden DMOP maatregelen meer en meer uitgevoerd waardoor de reserve onderhoud vastgoed zwaarder belast wordt. De DMOP ondersteunt de opgave het vastgoed conform de gemeentelijke doelstellingen versneld te verduurzamen. De aanpak staat in hoofdlijnen beschreven in de paragraaf vastgoed.

Te denken is aan de kosten van meerwerk bij het aanbrengen van een dikker isolatiepakket op dak, hierdoor moeten vaak ook de dakranden worden opgehoogd en het aanpassen van het kanaalwerk van technische installaties op het dak. Maar ook bij het plaatsen van HR++ glas zijn er meerwerkkosten voor aanpassen van de kozijnen om het glas te kunnen plaatsen.  

Begroting 2024-2027

Door het gemeentelijk vastgoed als één complex te beschouwen, kunnen schaal- en efficiencyvoordelen behaald worden. Om de systematiek goed te laten functioneren is één (gemaximeerde) gemeentebrede reserve beschikbaar waarmee de fluctuaties die optreden in de onderhoudsuitgaven kunnen worden opgevangen.

De huidige DMOP vertaalt zich naar onderstaande financiële planning:

Bedragen x € 1.000

Programma

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2024

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2025

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2026

Begroting uitgaven m.b.t. onderhoud 2027

03 - Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie

1.053

1.063

1.161

70

05 - Cultuur en Bibliotheek

4.512

3.337

4.249

3.160

06 - Onderwijs

990

1.088

282

517

07 - Werk en Inkomen

809

601

280

483

08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid

709

1.005

871

383

09 - Buitenruimte

520

747

557

564

10 - Sport

1.875

1.692

3.016

635

11 - Economie

253

331

275

711

12 - Mobiliteit

437

441

425

432

13 - Stadsontwikkeling en Wonen

2.235

2.228

2.339

2.170

14 - Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening

701

740

173

314

15 - Financiën

389

197

375

502

16 - Overhead

38

105

200

39

Totaal begroting uitgaven m.b.t. onderhoud

14.521

13.575

14.203

9.980

 

Dekking:

2024

2025

2026

2027

Structureel onderhoudsbudget

11.959

11.001

11.637

7.414

Incidentele middelen

2.507

2.519

2.511

2.511

Reserve Onderhoud Vastgoed 

0

0

0

0

Voorziening Telexstraat

55

55

55

55

Totaal dekking

14.521

13.575

14.203

9.980

Naast vele kleine onderhoudswerkzaamheden staan in 2024 ook de volgende omvangrijke onderhoudswerkzaamheden op de planning:

  • 2de Braamstraat 7 (kinderdagverblijf), vervangen installaties € 0,15 mln.
  • Abraham van Beyerenstraat 2 (ateliers), verduurzaming i.c.m. onderhoud € 0,55 mln.
  • Hobbemastraat 120 (Theater de Vaillant), vervangen installaties € 2,0 mln.
  • Johan van Veenplein 12 (RAChallen), verduurzamen gevelkozijnen € 0,3 mln.
  • Kerketuinenweg 24 (bedrijfspand), vervangen dakbedekking € 0,63 mln.
  • Lange Voorhout 5 (Theater Dilligentia), schilderwerk en plaatsen isolerende beglazing € 0,3 mln.
  • Paviljoensgracht 20 (cultuurverzamelpand), verduurzamen € 0,33 mln.
  • Stadhouderslaan 37 (Museon), vervangen brandwerende pui € 0,8 mln.
  • Torenstraat 34 t.o. (kerktoren), schilderwerk € 0,12 mln.

Voor een tweetal onderdelen van de vastgoedportefeuilles is dekking voor onderhoud anders geregeld: onderwijspanden en panden voor stedelijke ontwikkeling. Het onderhoud van de onderwijspanden die in gemeentelijke eigendom zijn en fungeren als wissel locatie, wordt gefinancierd uit het Onderwijshuisvestingsplan dat jaarlijks wordt vastgesteld door de Raad. Het onderwijshuisvestingsplan voor 2024 zal eind 2023 worden voorgelegd aan de Raad. Verder bezit de gemeente vastgoed ten behoeve van stedelijke ontwikkeling. De kosten van het tijdelijk beheer van dit vastgoed wordt verrekend met de Reserve Strategisch Vastgoed.

De bovenstaande onderhoudsplanning zal komende jaren nog worden bijgesteld. In de huidige situatie wordt er bij de inspecties beoordeeld op de onderdelen onderhoud en energie waarbij de beoordeling op onderhoud leidend is en energie volgt. Als gevolg van de duurzaamheidsopgave zal bij de toekomstige inspecties meer worden gekeken naar de energie score. Hierdoor zal een verschuiving in de onderhoudsplanning over de jaarschijven gaan plaatsvinden. De onderhoudsplanningen worden daarbij gesynchroniseerd met de planning van de verduurzamingsopgave voor het gemeentelijke vastgoed.

Stand reserve

Op basis van de meerjarenonderhoudsplanning groeit de onderhoudsreserve de komende jaren. De onderhoudsbegroting geeft een op conditie gestuurde systematiek een goede richtlijn voor financiële uitgaven en daarmee een geprognotiseerde aanvulling of onttrekking van de reserve. Het is een bekend verschijnsel dat deze toe- en afneemt over langere periodes. De scope van de begroting gaat niet verder dan 5 jaar terwijl onderhoud aan panden begroot wordt voor de gehele levensduur van de panden.

Er zijn echter factoren die van invloed zijn op de daadwerkelijke uitgaven. Denk daarbij met name aan de hoge inflatie, problemen op de arbeidsmarkten en moeizame levering van goederen. Deze factoren kunnen een effect beide kanten op hebben. Ook is het een gegeven dat we voor uitdagingen staat mbt verduurzaming. De gemeente Den Haag is niet de enige opdrachtgever die panden aan het verduurzamen is waardoor er druk ontstaat op de capaciteit van adviseurs en beschikbaarheid van installatieonderdelen en materialen. De capaciteit mbt tot uitvoering door externe partijen staat ook onder druk oa door krapte in de arbeidsmarkt. Als deze factoren hebben een prijsopdrijvend effect waardoor de raming over de komende jaren wellicht nog wel hoger uit komt te vallen waardoord de reserve minder in omvang zal toenemen.

Desalniettemin is de verwachting dat met de omvang en ontwikkeling van de reserve de komende jaren de DMOP maatregelen uit de onderhoudsreserve gefinancierd kunnen worden.

Raming Reserve Onderhoud:   

Bedragen x € 1.000

Mutatie Onderhoudsreserve

2024

2025

2026

Structureel onderhoudsbudget

14.744

14.770

14.798

Benodigd

11.959

11.001

11.637

Doteren aan reserve

2.785

3.769

3.161

Stand Onderhoudsreserve

2024

2025

2026

2027

Geraamd beginsaldo 01-01

2.569

5.354

9.123

12.284

Geraamde dotatie (+) / onttrekking (-)

2.785

3.769

3.161

6.411

Geraamd eindsaldo 31-12

5.354

9.123

12.284

18.695

 
Calamiteitenonderhoud
Naast planmatig groot onderhoud kan het voorkomen dat er sprake is van een calamiteit van dusdanig omvang dat er maatregelen dienen te worden getroffen om de continuïteit van het functioneren van het pand te kunnen borgen. Dit heeft zich voorgedaan bij het stadion dat gebruikt wordt door ADO. Uit onderzoek in 2022 is naar voren gekomen dat het dak op onderdelen niet voldoet aan bouwkundige vereisten. Daardoor is het niet mogelijk om het stadion te gebruiken bij windkracht 8 en hoger.

Bij de jaarrekening 2022 is gelet op de omvang van de geraamde kosten een specifieke financiële voorziening gevormd van € 2,5 mln. om het herstel van het dak te bekostigen. Deze financiële voorziening valt daarmee buiten het reguliere onderhoudsbudget en de reserve onderhoud vastgoed.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16