Programma's

Stadsdelen, integratie en dienstverlening

Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?

Goede dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties moet een vanzelfsprekendheid zijn. We zetten in op betere digitale dienstverlening. Het moet niet uitmaken waar of hoe je in contact komt met de gemeente. Als online contact niet past bij de behoefte, moet persoonlijk contact met de gemeente in de eigen wijk mogelijk zijn.

We willen er zijn voor onze inwoners. Bestuur, organisatie en bewoners werken samen aan de toekomst van de stad. De ene keer neemt de gemeente het initiatief en zoekt daarbij de samenwerking met de bewoners. De andere keer is het andersom. De gemeente wil meer bewoners betere (digitale) mogelijkheden geven om invloed uit te oefenen op de plannen voor hun straat, buurt, wijk en stad.

We vragen aan inwoners om mee te denken en het moet duidelijk zijn wat we met deze informatie doen. Ideeën en oplossingen van inwoners zijn belangrijk. We vernieuwen, met de stad, ons participatiebeleid: ‘Haags Samenspel’. En we stimuleren en ondersteunen de maatschappelijke initiatieven uit de stad (‘Stadmaken’). Ook inventariseren we de wensen van bewoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen bij de ontwikkeling van de vierjarige wijkagenda. In 2024 is de wijkagenda voor alle Haagse wijken gereed. In gebieden waar de problemen opstapelen doen we extra, gecoördineerde inzet.

Wat zijn de doelen in 2024

Stadsdelen

  • In de stadsdelen en wijken is de ambitie een prettige leefomgeving te realiseren, samen met bewoners, ondernemers, instellingen en collega's.

Wijkgerichte aanpak en prioritaire gebieden

  • We continueren de succesvolle aanpak van wijkagenda’s voor alle Haagse wijken en maken per agenda een daaraan gerelateerd uitvoeringsplan;
  • In gebieden waar de problemen zich opstapelen is extra, gecoördineerde inzet nodig, zoals nu gebeurt in de prioritaire gebieden en met de actieplannen Scheveningen (zie RIS314043 ) en Laak RIS 315201 ). We gaan dit soort gebiedsgerichte aanpak vaker inzetten.
  • We gaan door met de aanpak van de vier aangewezen prioritaire gebieden: Kaapseplein, Duindorp, Van Baerlestraat en Weimarstraat / Zevensprong (zie RIS315044 ). Ook wordt de wijk Rustenburg en Oostbroek een prioritair gebied. Voor Laak Centraal wordt het reeds opgestelde actieplan uitgevoerd (zie RIS 315201 )’. 

Participatie staat centraal

  • We willen dat inwoners kunnen meedenken en vergroten de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de plannen voor hun straat, buurt, wijk en de stad. In de Roadmap Participatieverordening (RIS310732 ) is de route voor een nieuwe participatieverordening aangegeven. In de participatieverordening staan de spelregels over de invloed van inwoners op de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid en projecten die de gemeente opstart in Den Haag. We werken toe naar een gedragen participatieverordening voor het college, de raad, de ambtelijke organisatie én de stad. We houden vaart en in 2024 is de Haagse participatieverordening gereed.
  • Stadmakers zijn mensen en organisaties die vanuit passie en met maatschappelijke intenties een initiatief opzetten. Stadmaken is samen met stadmakers bouwen aan een sociale, duurzame, inclusieve stad. Het 'herkennen, erkennen en ondersteunen van maatschappelijke initiatieven' staat centraal bij het programma Haags Stadmaken. Met elk jaar een Stadmakerfestival, het versterken van frontoffice (loket) en back-office (overzicht ondersteuningsregelingen) en een platform van en door stadmakers.

Integratie

  • Het mag niet uitmaken waar iemand vandaan komt, wie iemand is of wil zijn of wat iemand gelooft. Wij zijn allemaal samen Den Haag en dragen elk op eigen wijze bij aan onze samenleving. Iedereen moet gelijk worden behandeld en gelijke kansen krijgen. Wij bestrijden discriminatie en werken aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke rechten en kansen heeft. Op basis van gedeelde normen en waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid werken we aan een meer verbonden stad.  

Dienstverlening
In de Visie op Digitalisering en Dienstverlening 2020 – 2023 (RIS305093) staan de ambities voor de Haagse dienstverlening. Vanaf 2024 wordt gewerkt met een nieuwe visie op dienstverlening. We verbeteren en moderniseren de dienstverlening met als sleutelbegrippen: toegankelijk, nabij, aanspreekbaar, integraal en meedenkend met de vraagsteller. We gebruiken duidelijke taal en passen onze dienstverlening aan op de behoeften: digitaal waar het kan, op maat waar het moet. We geven meer aandacht aan duidelijke, digitale en meertalige dienstverlening.

Naar één Haagse dienstverlening
In het streven naar integrale dienstverlening richt de gemeente de dienstverlening zo in dat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de diversiteit van de inwoners en ondernemers en de diversiteit van de vragen: omnichannel-strategie. Dat wil zeggen: rekening houdend met de situatie, mogelijkheden en voorkeuren, via verschillende kanalen, waardevol contact met de gemeente. Uitgangspunt is dat alles wat zij digitaal zouden kunnen aanvragen 00k digitaal geregeld moet zijn. Uiteraard houdt de gemeente rekening met mensen die digitaal niet vaardig zijn.

Gemeentelijk contactpunt in elke wijk
We werken toe naar een gemeentelijk contactpunt in elke Haagse wijk. Inwoners kunnen daar bij een medewerker terecht voor informatie over gemeentelijke dienstverlening, zoals vergunningen, inkomensondersteuning, zorg en geplande werkzaamheden in de wijk. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande locaties, zoals buurthuizen, sportkantines, buurtkamers van woningcorporaties, bibliotheken of Servicepunten XL. Deze locaties kunnen ook worden gebruikt als ontmoetingsplek voor de bewonersorganisatie, het spreekuur van de wijkagent of als jeugdhonk.

Programma op hoofdlijnen

bedragen x € 1.000

Begroting

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

122.657

132.006

129.440

129.671

127.146

Baten

13.807

17.468

17.720

18.305

18.806

Saldo exclusief reserves

108.850

114.538

111.720

111.366

108.340

Toevoegingen

2.000

2.600

2.600

1.700

0

Onttrekkingen

2.000

2.300

2.300

2.087

0

Saldo inclusief reserves

108.850

114.838

112.020

110.978

108.340

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1000

134.606

4,2 %

19.768

0,6 %

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16