Programma's

Stadsdelen, integratie en dienstverlening

Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2024?

Stadsdelen

 
Participatie

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Bewonersinitiatieven veiligheid

448

0

448

Leefbaarheid en bewonersparticipatie

15.118

311

14.807

Verbeteren van de participatie in Den Haag

1.526

0

1.526

17.093

311

16.782

Bewonersinitiatieven veiligheid
Den Haag wil ook eigen initiatief van Hagenaars stimuleren als het gaat om de veiligheid in de stad. Kern van deze aanpak: preventie, vroegtijdige signalering en actief op bewoners en ondernemers afstappen om hulp en ondersteuning te bieden. De bewonersinitiatieven op het gebied van veiligheid vervullen hierbij een sleutelrol. Vrijwilligers bieden we een scholingsprogramma. Daarnaast zetten we met buurtbemiddeling en mediation in op de inzet van professionele mediators en coaches. Hiermee worden jaarlijks zo’n 400 tot 500 (buren)conflicten duurzaam opgelost met wederzijds ondersteunde afspraken, waarmee vaak een gang naar een rechter of bezwarencommissie wordt voorkomen en de leefbaarheid wordt versterkt.

Leefbaarheid en bewonersparticipatie
De gemeente heeft veel vertrouwen in de Haagse kracht. We stimuleren het oplossen van kleine leefbaarheidsproblemen en het pakken van sociale verantwoordelijkheid in de wijken door bewoners.
Anders gezegd: ook in 2024 ondersteunt de gemeente bewonersorganisaties en bewoners.

Jaarlijks geven de stadsdeelorganisaties subsidie aan zo’n 1.000 initiatieven via de regeling Leefbaarheid enbewonersparticipatie. Ook werkzaamheden in de buitenruimte komen uit dit budget. Met het budget stimuleren we in 2024 bewoners om met mooie ideeën, projecten en activiteiten te komen voor hun buurt en leefomgeving. Het gaat om activiteiten waarbij de bewoners zelf een actieve rol hebben. Zoals buurtactiviteiten om de contacten te verbeteren, kinderactiviteiten, schoonmaakacties, ontmoetingsactiviteiten, plantenbakken die worden onderhouden door bewoners en nog veel meer. Er komt in 2024 meer budget (€0,25 mln. incidenteel) beschikbaar voor jongereninitiatieven in de wijk. Ook stellen we extra budget beschikbaar voor culturele evenementen in de wijken (€ 0,5 mln. Structureel).

In 2024 gaat de gemeente verder met het inzetten van een wijkbudget in wijken. Met een wijkbudget kunnen bewoners zelf plannen insturen voor de wijk. Alle wijkbewoners krijgen vervolgens de kans om via een digitale stemtool het budget dwat beschikbaar is te verdelen over de plannen die er zijn. Zo hebben bewoners concrete invloed. Zij bepalen welke plannen geld krijgen en uitgevoerd worden.

Bewonersorganisaties zijn belangrijke gesprekspartners van de gemeente bij het vormgeven en invullen van beleid voor de wijken. De beleidsnota Bewonersorganisaties Den Haag 2021 maakt duidelijk welke rol we van bewonersorganisaties verwachten, hoe we het democratisch functioneren bevorderen en welke middelen we beschikbaar stellen. Tevens helpen we bewonersorganisaties om te vernieuwen op het gebied van communicatie en interactie met bewoners en andere partners uit de wijk. We willen het ondersteuningsaanbod van gemeente en PEP nog beter laten aansluiten bij de behoefte. Zo verbeteren we de dienstverlening en ondersteuning aan bewonersorganisaties.

De gemeente vindt het belangrijk ook met andere inwoners te spreken. Bewonersorganisaties zijn immers niet de enige spreekbuis van de wijk: er zijn ook bewonerscommissies, milieugroepen, bewonersgroepen, verenigingen van eigenaren, straatvertegenwoordigers, ondernemers- en winkeliersverenigingen en vele andere groepen. De stadsdelen gaan in 2024 door met het stimuleren en ondersteunen van nieuwe activiteiten.

Verbeteren van de participatie in Den Haag
Participatie is een breed begrip waar velen hun eigen invulling aan geven. Uiteindelijk is ons doel om de  afstand tussen het stadhuis en de inwoners, vooral in wijken waar mensen de weg naar de gemeente niet gemakkelijk weten te vinden, te verkleinen. In het kader van Haags Samenspel hebben we het over de invloed van inwoners op de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid en projecten dat de gemeente opstart. Haags Samenspel bestaat uit een expertiseteam van participatieadviseurs die gemeentelijke projectleiders ondersteunt in ontwerp en uitvoering van participatie. Haags Samenspel wordt doorontwikkeld, zodat het beter aansluit op de behoeften van inwoners en ontwikkelingen in de stad. 

Vanuit de Haagse participatie Werkwijze en Haags Kompas (RIS310732) en het coalitieakkoord wordt in drie sporen gewerkt. Zo dragen we zorg voor gedegen participatie waarbij een zo transparant mogelijke belangen-afweging wordt gemaakt:

  1. Verder bouwen aan expertise en capaciteit
  • Door meer capaciteit ondersteunen we meer projecten; zo bouwen we meer expertise op;
  • Zo toetsen we in de praktijk nieuwe werkvormen en borgen de lering ervan beter (bijvoorbeeld in de nieuwe verordening).
  • Fysieke innovatieve participatiemethoden in praktijk uitproberen voor meer inclusiviteit.
  • Ook Haagse kinderen en jongeren praten mee: het is immers ook hun toekomst, waarover het gemeentebestuur in deze periode besluiten neemt.
  1. Leren en monitoren
  • We gaan verder met een basistraining voor ambtenaren;
  • We geven trainingen op maat en ontwikkelen deze verder;
  • We laten onderzoek doen.
  1. Ontwikkelen van nieuwe vormen en duidelijke spelregels voor participatie
  • Er komt een door de raad vastgestelde Participatieverordening;
  • De komende jaren staat Den Haag voor een enorme ontwikkelopgave die impact heeft op de stad. Om de participatie in ruimtelijke ontwikkelingen te ondersteunen is in co-creatie met bewoners, private initiatiefnemers en externe experts (wetenschap, ervaringsdeskundigen en koepelorganisaties) gewerkt aan een Participatiegids. In 2024 wordt er geoefend met deze Participatiegids;
  • Op 1 januari 2024 treedt de nieuwe Omgevingswet in werking. Inwoners en ondernemers krijgen dan meer duidelijkheid over de regels die gelden rondom de leefomgeving. Ook komt er meer ruimte voor nieuwe ideeën en bijdragen van inwoners. Vanuit Haags Samenspel wordt advies en input geleverd op het participatieonderdeel van de Omgevingswet;
  • Er komen digitale participatietools die we vaker inzetten en doorontwikkelen met andere gemeenten;
  • Er wordt een participatieparagraaf geïntroduceerd als vast onderdeel van raadsvoorstellen;
  • Om de betrokkenheid en borging van participatie (en communicatie) te vergroten wordt er een standaard vast percentage van de projectbegroting of beleidstraject gereserveerd.

Stadmaken
Stadmakers zijn mensen en organisaties die vanuit passie en met maatschappelijke intenties een initiatief opzetten. Stadmaken is samen met stadmakers bouwen aan een sociale, duurzame, inclusieve stad. Onze stad kent veel projecten en regelingen voor stadmakersinitiatieven, maar die zijn sterk versnipperd binnen de gemeente. In 2023 was het tweede Haagse Stadmakersfestival en is gestart met een verkenning voor een nieuw concernbreed programma Haags Stadmaken. Centrale doelstellingen daarin zijn

  1. Verbetering van ondersteuning van stadmakersinitiatieven met een digitaal en fysiek loket (frontoffice) en overzicht van ondersteuning/financieringsregelingen (back-office).
  2. Versterken en verbreden netwerk stadmakers met een oa een jaarlijks festival en een digitaal platform
  3. Verankering van stadmaken in de interne organisatie door beleid, werkwijze en sturing.

Duurzame wijken
De gemeente helpt bewoners met verduurzamen door te ondersteunen, te inspireren en te adviseren.
In 2024 organiseren wij of sluiten wij aan bij bijeenkomsten voor groepen bewoners en ondernemers om te helpen om van hun duurzame ideeën uitvoerbare projecten voor de wijk te maken. Dit doen we door uitvoering van de regeling duurzame wijkactie en we verbinden groepen om advies en kennis uit te wisselen. We gaan hierbij vooral inzetten op wijken waar veel energiearmoede is. Goed lopende initiatieven geven we een plek in het Haagse duurzaamheidsnetwerk. Dit kan gaan om projecten voor de opgave in de wijken om te komen tot een bebouwde omgeving verwarmd met schone energie. Maar ook om de omgeving geschikter te maken voor de gevolgen van het veranderende klimaat. Om wijken voor te bereiden op een eventuele energiecrisis zetten wij extra in op het thema energie besparen.

We ondersteunen ondernemers om te verduurzamen Daarnaast gaan we door met de opgezette duurzaamheidskringen voor hotels, zorg- en cultuurinstellingen, gebedshuizen, buurthuizen, strandpaviljoens en evenementen. Via deze kringen dringen we branchegericht met elkaar de CO2- uitstoot terug door interventies die voedselverspilling tegen gaan en gebruik van energie en plastic verminderen.

Integraal gebiedsgericht werken

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Aanpak prioritaire gebieden

4.866

2.300

2.566

Wijkagenda's

4.129

0

4.129

8.995

2.300

6.695

De opgaven en vraagstukken in de stad verschillen. Soms per wijk of buurt, soms in een heel stadsdeel. Dat vraagt om een gemeentelijke organisatie die weet wat er leeft en speelt in wijken èn daarop kan inspelen. Dat doet de gemeente samen met bewoners en andere partijen zoals corporaties, wijkorganisaties, zorg- en welzijnsinstellingen en ondernemers. Om de belangrijkste uitdagingen per wijk aan te pakken is meer slagkracht nodig. We gaan bevorderen dat medewerkers van centrale diensten meer in de stadsdelen werken en bekijken of ‘centrale’ capaciteit naar de stadsdelen kan worden gebracht. Zo vergroten we de uitvoeringskracht in wijken en buurten. Ondersteunend aan het integraal gebiedsgericht werken, werken we in alle wijken met het instrument van de wijkagenda. Daarnaast hebben we extra aandacht voor gebieden waar grotere uitdagingen zijn.

Wijkagenda’s
In 2024 is er voor alle Haagse wijken een wijkagenda- ontwikkeld en in uitvoering. In de wijkagenda’s staan de prioritaire thema’s van en voor de wijk voor 4 jaar. Wijkagenda’s maken we voor elke wijk op basis van goede samenwerking met bewoners, ondernemers en maatschappelijke partners.
Uiteraard voeren we dit samen uit. De wijkagenda wordt opgesteld op basis van een wijkprofiel met alle data over de wijk en gesprekken met bewoners over de beleving van de leefbaarheid. Gezamenlijk bepalen we wat de gewenste situatie is over 4 jaar en dus welke thema’s er zijn. De wijkagenda’s vormen ook input voor een jaarlijks handhavingsprogramma en de inzet van de welzijnsinstellingen. Ze leggen een verbinding met de energietransitie, zorg en welzijn (Haagse tafels) en de omgevingsplannen.

Extra aandacht voor gebieden
Een goede, leefbare, schone en veilige woonomgeving is voor Hagenaars één van de belangrijkste wensen. De uitdagingen verschillen per wijk. Denk aan achterstallig onderhoud, overbewoning en kwetsbare sociale positie van inwoners, afval, onveiligheid. In gebieden waar de problemen zich opstapelen is extra, gecoördineerde inzet nodig, zoals nu gebeurt in de prioritaire gebieden en het actieplan Scheveningen. We gaan dit soort gebiedsgerichte aanpak vaker inzetten. We gaan door met de aanpak van de vier aangewezen prioritaire gebieden: Kaapseplein, Duindorp, Van Baerlestraat en Weimarstraat / Zevensprong (zie RIS315044). Ook wordt de wijk Rustenburg en Oostbroek een prioritair gebied. Voor Laak Centraal wordt het reeds opgestelde actieplan uitgevoerd (zie RIS315201)’.

Inzet middelen POK middelen

De POK-middelen zijn middelen die gemeenten via het gemeentefonds ontvangen om hun dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste doelen van deze 'POK-middelen' zijn: inwoners hebben sneller en makkelijker toegang tot voorzieningen en verdwalen niet langer tussen uitvoeringsinstanties. In het coalitieakkoord worden deze middelen gekoppeld aan drie doelen: gerichte gebiedsaanpak t.a.v. leefbaarheid, armoede en jeugdhulppreventie. Het college heeft de ambitie om de middelen voor deze doelen in samenhang in te zetten. Er is immers overlap in de inhoudelijke doelen op leefbaarheid, armoede en jeugdpreventie (omdat ze in het leven van mensen vaak een samenhang kennen). En het raakt daarmee ook de wijze waarop we in staat zijn onze gemeentelijke dienstverlening in samenhang vorm te geven en in te zetten daar waar de urgentie het grootst is. Projecten op de verschillende thema’s bieden dus ook kansen om in de breedte van onze gemeentelijke dienstverlening lessen te trekken en tegelijkertijd in de wijken die meer aandacht vragen het verschil te maken. Daarom werken we vanuit een gemeentebrede projectreserve van waaruit de gebiedsgerichte plannen worden uitgevoerd.  Via de inzet voor de gebiedsgerichte aanpak en prioritaire gebieden.. Eenmaal per jaar rapporteren we over de voortgang van de projecten, waarbij wordt ingegaan op de samenhang tussen de projecten.

Fysiek

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Aanpak klad en plak vandalisme

607

0

607

Inrichting en onderhoud buitenruimte 

10.034

1.441

8.593

Inrichting verkeer 

1.186

0

1.186

Keten op Schoon

2.645

0

2.645

Openbaar groen

18.723

72

18.651

Spelen

5.668

0

5.668

Verkeersmanagement

1.258

0

1.258

40.121

1.513

38.608

Aanpak klad- en plakvandalisme
De aanpak van plak- en kladvandalisme gebeurt door het Meldpunt Graffiti. Er zijn 5 sporen: het verwijderen van graffiti op objecten in de openbare ruimte en particuliere panden, samenwerken met grooteigenaren, educatie en voorlichting, het ontwikkelen en beheren van legale graffitilocaties en het bestrijden van illegale plak. Met de graffiti-schoonmaakregeling verwijdert het meldpunt kosteloos graffiti op gevels van particuliere panden. Van leesbare graffiti (tags) op particuliere panden doet het meldpunt aangifte bij de politie. Het meldpunt en The Hague Street Art gaan ook in 2024 op zoek naar manieren om in contact te komen met de illegale taggers, bijvoorbeeld door ze te betrekken bij graffiti-jams op de Legale Graffiti Locaties, of door het geven van voorlichting op middelbare scholen. Het meldpunt verstrekt hiervoor subsidie aan The Hague Street Art. In wijkpark Bokkefort wordt een nieuwe Legale Graffiti Locatie gecreëerd, het is de verwachting dat deze kan in 2024 wordt geopend. Het vinden van geschikte nieuwe locaties is lastig vanwege de mogelijk ervaren overlast die gepaard gaat met het gebruik van deze plekken. Het zoeken naar geschikte nieuwe locaties, of uitbreiding van de bestaande plekken is een continue proces dat ook in 2024 wordt voortgezet.

Inrichting en onderhoud buitenruimte
Den Haag streeft ernaar dat de buitenruimte behalve schoon, heel en veilig ook prettig is om te verblijven. Hagenaars willen goed begaanbare stoepen en wegen, leuke plekken om te zitten en geen vervuiling door zwerfvuil. Met onze gebiedsgerichte aanpak vanuit de stadsdeelorganisaties streven we ernaar ook in 2023 dat elke wijk krijgt wat nodig is.
Aan de hand van eigen inspecties en meldingen van bewoners laten we kleine reparaties uitvoeren aan de bestrating en het asfalt. Na graafwerkzaamheden en het opbreken van de bestrating controleren we of de bestrating weer netjes en veilig is.

Straatmeubilair
Straatmeubilair zorgt ervoor dat Hagenaars elkaar in de openbare ruimte kunnen treffen. We brengen in 8 wijken het straatmeubilair en de omliggende openbare ruimte op orde. In de stadsdelen Centrum en Haagse Hout is extra aandacht voor het beheer van het binnenstadgebied, de omgeving van het Centraal Station en het Beatrixkwartier op Hofstadniveau. Dat geldt ook voor de maatregelen in het kader van Den Haag Regeringsstad, de participatie in beveiligingsmaatregelen van de nationaal coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, het Koninklijk Huis, de ambassades, Prinsjesdag en de Veteranendag.

Haagse strand
De stadsdelen Loosduinen en Scheveningen beheren ook in 2024 het Haagse strand. Zij zorgen voor het onderhoud van de toegangen tot het strand, zoals trappen en op- en afritten, en voor het aanbrengen van borden. Ook zorgen ze voor het onderhouden van de afrastering langs de voet van de duinen en de op- en afritten. Daarnaast houden zij toezicht bij de opbouw, exploitatie en het afbreken van de strandpaviljoens en de nutsvoorzieningen (elektra, water en riolering). Ze voeren regie op het schoonmaken van het strand en het plaatsen van de afvalbakken. Verder onderhouden zij de contacten met de strandpaviljoenhouders en adviseren ze over aangevraagde evenementen. Per 2024 geldt een nieuw raamcontract, verwachting is dat de gestegen kosten hierop van invloed zullen zijn.

Keten op Schoon
Vanuit de ‘keten op schoon’ werken alle stadsdelen mee aan het realiseren van een schone stad, in overeenstemming met het Programma voor een Schone stad 2021-2022. Het vuil dat toch op straat zwerft, wordt opgeveegd. Per stadsdeel bepalen we in overleg met beheerders, uitvoerders, handhavers hoe we het meest effectief kunnen schoonmaken. Waar problemen zijn, maken we intensiever schoon. Dat combineren we met gerichte handhaving, goede communicatie en allerlei participatieactiviteiten.

Participatie en schoon
Met de inzet van verschillende interventies wordt met bewoners en organisaties samengewerkt aan een schone stad. Denk hierbij aan opruimdagen, ORAC adoptanten, containertuintjes en de schoonste straat verkiezing. Faciliteren en waarderen van bewoners wanneer zij zich inzetten voor een schone stad is van belang voor het behoud van hun betrokkenheid. Met de inzet op het versterken van de dienstverlening wordt verwacht dat participanten zich duurzaam verbinden en blijven inzetten.

Dumpingen
De stadsdelen zorgen ook voor het plaatsen en repareren van afvalbakken en het laten opruimen van oliesporen op de weg. Ook Den Haag heeft steeds vaker last van illegale dumpingen van verpakkingen met onbekende chemische inhoud. Dit is waarschijnlijk afval afkomstig van het produceren van synthetische drugs. De opruimkosten hiervan komen ten laste van het bestaande budget. Waar mogelijk worden de kosten op de overtreders verhaald.

Openbaar groen
De stadsdelen streven ook in 2024 naar gezond, veilig en netjes verzorgd openbaar groen voor bewoners en bezoekers van de stad. Dit vergt goed onderhoud en beheer. Om het kwaliteitsniveau in de hele stad te bevorderen, is er een uniform meerjarig onderhoudsbestek voor het wijk- en buurtgroen voor de hele stad. Dit is inclusief het maaien van gazons en het snoeien van hagen. Ook zorgen de stadsdelen voor het maaien van de oevers langs het Haagse binnenwater. Daarnaast wordt verder gegaan met het doorontwikkelen van de keten groen. Dit bevordert een uniforme aanpak in onderhoud.
Door gestegen kosten wordt het steeds lastiger om met de beschikbare budgetten het onderhoud op peil te houden. In de keten groen wordt gekeken naar de mogelijkheden om processen efficiënter en uniformer uit te voeren wat kan bijdragen aan lagere kosten. Voor de komende jaren ligt de focus vooral op het vergroenen en ontstenen. Vooral in de versteende wijken is het noodzakelijk te vergroenen waar mogelijk. Naast een beter woonklimaat wordt hiermee ook hittestress voorkomen en draagt groen bij aan het voorkomen van wateroverlast.

Spelen
We stellen extra budget beschikbaar voor het onderhoud van speeltuinen. Den Haag telt ruim 114.000 kinderen van 0 tot en met 18 jaar. Dat is meer dan een vijfde van onze inwoners. Dit betekent dat de gemeente in haar ruimtelijke plannen expliciet rekening dient te houden met speel-, sportieve- en verblijfruimtes voor kinderen. Zichtbaar spelende kinderen geven een stad een toegankelijke en vitale uitstraling. Voor kinderen is het leven ‘spelen’. Kinderen spelen en leren tegelijk.

Kinderen spelen in de zomer in onze stad 4 à 5 keer per week buiten. In de winter doen ze dat ruim 2 keer per week. De groei van kinderen en die van speelvoorzieningen moet gelijk opgaan. Zo voorkomen we te grote druk op verder weg gelegen bestaande speelvoorzieningen en een intensiever gebruikt dan waar ze voor gemaakt zijn. Dat veroorzaakt overlast, irritatie en intolerantie.

Onze stad telt bijna 600 speel- en sportieve voorzieningen. In 2010 waren dit er nog 400. Het aantal speel- en sportieve voorzieningen is meegegroeid met de groei van het aantal inwoners en de toegenomen vraag vanuit de samenleving. Daarnaast is de inzet om samen met bewoners, gebruikers en samenwerkingspartners, verspreid over de stad, speelplekken in te richten als samenspeelplekken. Dit zijn speelplekken waar kinderen met èn zonder beperking onbelemmerd kunnen samen spelen. De gemeente controleert jaarlijks alle speelplekken risico-georiënteerd op veiligheid en functionaliteit.

Watertappunten
Samen met Dunea breiden we het aantal watertappunten uit. We streven naar tien extra watertappunten per jaar tot 2026.

Verkeersmanagement
Het stadsdeel pakt kleine zaken aan in de buitenruimte: herinrichtingen of aanpassingen aan de infrastructuur. Vaak gebeurt dit op verzoek van bewoners. Het stadsdeel toetst de plannen aan de gemeentelijke richtlijnen. De gemeente heeft de wettelijke taak om te zorgen voor de veiligheid en bruikbaarheid van deze openbare ruimte, inclusief de verkeersborden en de belijning op het wegdek.

Sociaal

Gebiedsgericht welzijnswerk 

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

30.236

1.583

28.653

De stadsdelen subsidiëren in het kader van het gebiedsgerichte werken samenlevingsopbouw en jeugd- en jongerenwerk van de Haagse welzijnsorganisaties. Onderdeel daarvan is de verhuur van accommodaties aan welzijnsinstellingen.

Twee ambities
Welzijnswerkers werken preventief. Zij signaleren problemen tijdig en pakken deze aan. Door kleine problemen klein te houden en tijdig hulp in te schakelen bij zwaardere problemen. Voor 2024 zijn mede op basis van de wijkagenda’s en de geactualiseerde en verrijkte wijkscans maatschappelijke vraagstukken vastgesteld die passen binnen de 2 gebiedsgerichte welzijnsambities:

  1. Actief samenleven: Hagenaars voelen zich thuis in hun wijk, zijn in staat zichzelf te organiseren en willen een bijdrage leveren aan de fysieke en sociale leefbaarheid. Hiermee bouwen we aan een veerkrachtige samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken, gemeenschapszin ervaren en zich thuis voelen.
  1. Kansrijk opgroeien en ontwikkelen: zoveel mogelijk Haagse jeugdigen kunnen veilig opgroeien in een omgeving waar ze worden erkend en gewaardeerd. Ze krijgen de kans om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, zijn in staat kansen te grijpen, verantwoordelijkheid te nemen en worden hiermee voldoende voorbereid op een volwassen bestaan.

Actief samenleven: opbouwwerk en communitybuilders
Opbouwwerkers hebben een belangrijke rol in het stimuleren van onderlinge verbinding en gemeenschapszin. In wijken en buurten waar mensen elkaar kennen, gaan ze op een prettige manier met elkaar om en helpen ze elkaar. Het opbouwwerk organiseert ontmoeting en verbindt bewoners aan elkaar en aan voorzieningen. Groepen bewoners krijgen zo de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de fysieke en sociale leefbaarheid. Ze worden ook gestimuleerd om eigen initiatief en verantwoordelijkheid te nemen. Hiermee vergroten we als gemeente het zelf organiserend vermogen in wijk en buurt. Ook dragen de welzijnswerkers bij aan het verminderen van sociale spanningen door het verbinden van verschillende groepen met elkaar, waarmee de onderlinge tolerantie vergroot kan worden. Dit heeft ook een positief effect op de sociale veiligheid. De gemeente heeft daarnaast community builders, die extra inzet leveren en complementair werken aan de opbouwwerkers in de meer complexe gebieden. Zij hebben een verbindende functie tussen gemeente en de wijk. Met hun inzet bereiken zij groepen bewoners die normaal lastig bereikt worden, zodat ook zij mee kunnen doen en hun stem gehoord wordt.

Kansrijk opgroeien en ontwikkelen: jongerenwerk
De jongerenwerkers werken op plekken waar kinderen en jongerenproblemen ondervinden bij het opgroeien. Deze kinderen zijn minder goed in staat om op eigen kracht hun talenten te ontwikkelen. Jongerenwerkers dragen bij aan het voorkomen van problemen. De jongerenwerkers hebben een sleutelrol bij het zinnig invullen van de vrije tijd door jongeren. Ook motiveren zij jongeren om mee te doen met het organiseren van activiteiten en mee te denken en hun stem te laten horen. Waar nodig wijzen ze jongeren de weg naar de hulpverlening. Ze hebben een vertrouwensrelatie met de jongeren en weten hen te vinden, ook ’s avonds en op straat. Justitie, politie, welzijn en zorg treden samen op bij de aanpak van overlast gevende en hinderlijke jongeren.

We vergroten de beschikbaarheid van plekken waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten, bijvoorbeeld buurthuizen. Voor ontmoetingsplekken voor jongeren wordt € 0,5 mln. structureel uitgetrokken.

We zetten  in op continuering van de straatcoaches. Doel van de inzet van de straatcoaches is het terugdringen van jongerenoverlast en de jongeren begeleiden naar werk, hulpverlening, school of ander aanbod; het streven is om minimaal 30% van de bereikte jongeren toe te leiden naar passend aanbod. Continuering van de huidige inzet is gewenst, omdat de straatcoaches bijdragen aan de vermindering van de jongerenoverlast op hotspotlocaties. Zij zijn de extra oren en ogen op straat, die vanuit hun expertise een belangrijke rol hebben in de integrale aanpak.

In Programma 8 staat de ondersteuning van kwetsbare inwoners (ambitie 3 van het beleidskader).

Wat doet de gemeente in 2024?
We gaan aan de slag met alle aanbevelingen uit het recente Rekenkamerrapport ‘Werk aan Welzijn’ om de sturing op en de impact van het welzijnswerk en de verantwoording daarover aan de raad te verbeteren. Ook werken we verder aan de implementatie van het beleidsplan professioneel welzijnswerk ‘Versterken & Verbinden’ (RIS 310647). We doen dit in samenwerking met de professionele Haagse welzijnsorganisaties. Daarbij focussen we naast bovengenoemde punten o.a. op het :

  • het opnieuw inrichten van het relatiebeheer en een goede definiëring van rollen en taken;
  • verbeteren van de wijze van monitoren met aandacht voor een nieuwe  rapportagesystematiek  ten behoeve van de subsidieverantwoording met aandacht voor het tastbaar maken van de preventieve werking en impact van het professioneel welzijnswerk;
  • werken we aan een kwaliteitskader met uitgangspunten voor de inzet van het professioneel welzijnswerk;
  • versterken we de samenwerking met andere partners in de wijk en de kennisuitwisseling;
  • werken we aan een nieuwe financieringssystematiek per 2025 en de actualisatie van de bekostigingssystematiek. met aandacht voor de mogelijkheid tot het maken van meerjarige afspraken;
  • onderzoeken we een opzet voor mogelijke (her)verdeling van gebiedsgerichte middelen op basis van een nieuw te ontwikkelen verdeelmodel;
  • evalueren we de in 2023 geïntroduceerde subsidieregeling Flexibel welzijnsbudget Stadsdelen Den Haag 2023.

Integratie en Burgerschap

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

6.077

0

6.077

Visie
Het mag niet uitmaken waar iemand vandaan komt, wie iemand is of wil zijn of wat iemand gelooft. Wij zijn allemaal samen Den Haag en dragen elk op eigen wijze bij aan onze samenleving. Iedereen moet gelijk worden behandeld en gelijke kansen krijgen. Wij bestrijden discriminatie en werken aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke rechten en kansen heeft. Op basis van gedeelde normen en waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid werken we aan een meer verbonden stad.  

Wat gaan we doen?
Koloniaal en slavernijverleden

  • Publieksprogramma (o.a. educatie)
  • Monument
  • Adviescommissie koloniaal en slavernijverleden
  • Subsidieregelingen

We werken samen met de Adviescommissie koloniaal en slavernijverleden om de beleidsmatige en maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van ons koloniaal en slavernijverleden in beeld te brengen. De inwoners van Den Haag  leren door het publieksprogramma meer  over de  gedeelde geschiedenis van het koloniaal- en slavernijverleden. Zij begrijpen  de effecten van de doorwerking van het kolonialisme en de daarbij behorende uitsluitingsmechanismen.  Het monument Trans-Atlantisch slavernijverleden wordt gerealiseerd op het Lange Voorhout en geeft erkenning aan het jarenlange leed dat in het verleden door het Nederlandse bewind is veroorzaakt. Door het subsidiëren van initiatieven die de herdenkingen en vieringen op de Haagse kalender zetten, en ook de scholen en de culturele instellingen te betrekken, wordt het maatschappelijk draagvlak en de erkenning voor deze geschiedenis vergroot.

Bevorderen van interreligieuze ontmoetingen en het creëren van verbindingen tussen gemeenschappen.
Door interreligieuze ontmoetingen en dialoog en kunnen Hagenaars met verschillende achtergronden werken aan verbeterd contact tussen de verschillende gemeenschappen. Door ontmoetingen te faciliteren waarbij mensen met verschillende religieuze en levensbeschouwelijke achtergronden met elkaar spreken maakt de gemeente mogelijk dat deze betrokkenen elkaar en elkaars perspectieven beter leren kennen. Hierdoor groeit samenwerkingen, begrip en betrokkenheid. We stellen een gemeentelijke contactpersoon aan voor levensbeschouwelijke organisaties en ondersteunen het initiatief voor een verzamelgebouw migrantenkerkgroeperingen.

Tegengaan van verschillende vormen van discriminatie, waaronder zwart racisme, antisemitisme en islamhaat.
Met partners in de stad worden dialoogsessies georganiseerd over uitsluiting waarbij specifieke aandacht is voor Islamofobie, zwart racisme, antisemitisme, discriminatie van mensen met een queer achtergrond en vooroordelen tussen en binnen bevolkingsgroepen. We richten ons op een aantal maatschappelijke terreinen in het bijzonder, zoals onderwijs en woningmarkt. Vanwege het belang van het grote aantal organisaties die op basis van levensbeschouwing in de stad actief zijn wordt een coördinator levensbeschouwelijke organisaties aangesteld. Ook onderzoeken we vanuit de gemeente hoe we met partners in de stad de aanpak van islamofobie en antisemitisme kunnen verstevigen door o.a. aandacht te hebben voor (inter)nationale themadagen. In het kader van zwart racisme onderzoekt de gemeente haar eigen beleid door deze te toetsen aan het Zwart Manifest. De gemeente wil hiermee inzicht krijgen in de handvatten die nodig zijn om een eventuele verandering in gang te zetten.

Antidiscriminatie Voorziening

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

4

0

4

Versterken van de antidiscriminatievoorziening Den Haag Meldt
Om discriminatie beter in kaart te krijgen en effectiever te bestrijden werkt de gemeente nauw samen met Den Haag meldt. DHM zet naast het vergroten van de zichtbaarheid en de meldingsbereidheid ook in op het beter opvolgen van de meldingen. Een duurzame campagne gericht op discriminatie op verschillende maatschappelijke terreinen is onlangs gestart. Ook wordt de deskundigheid van de behandelaars bevorderd met het doel melders van discriminatie beter bij te staan. We ondersteunen ook de bewustwordings- en voorlichtingsactiviteiten van Den Haag Meldt en ontwikkelen in G4/ADV samenwerkingsverband een netwerkaanpak tegen discriminatie waarin de rol van de ADV wordt herzien en geprofessionaliseerd.

Volwasseneneducatie (inburgering)

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

976

0

976

Om zelfstandig, actief en met dezelfde kansen mee te kunnen doen in de samenleving is het van essentieel belang dat iemand kan lezen, schrijven en rekenen. Taal is en blijft onlosmakelijk verbonden met ons dagelijks leven. Het programma Taal in de Buurt is een wijkgerichte aanpak om te voorzien in een laagdrempelig taalaanbod, zowel conversatielessen als NT2 lessen, voor kwetsbare en/of moeilijk bereikbare doelgroepen. Daarnaast wordt in samenwerking met het onderwijs gekeken naar andere mogelijkheden om taalhulp te bieden aan stadsgenoten die dat nodig hebben. 

Asielzoekers en vluchtelingenbeleid

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

390

0

390

Toelichting
Maatschappelijke begeleiding statushouders
Volgens de Wet Inburgering moeten gemeenten voorzien in de maatschappelijke begeleiding van volwassen
statushouders en het afleggen van een participatieverklaring. In het Besluit Inburgering worden aan de
inhoud en vormgeving van maatschappelijke begeleiding regels gesteld. Vanaf 1 juli 2022 is de
maatschappelijke begeleiding onderdeel worden van de nieuwe wet inburgering.

Mensen zonder verblijfsdocumenten
Het Haags Noodfonds (HNV) is ontstaan naar aanleiding van een initiatief van enkele maatschappelijke
organisaties die oplossingen zochten voor heel schrijnende situaties van (uitgeprocedeerde) asielzoekers.
Het doel van het HNV is het verlenen van onderdak en/of materiele ondersteuning aan (uit geprocedeerde)
asielzoekers die door het ontbreken van een verblijfsvergunning in zeer dringende nood verkeren. Daarbij
gaat het vooral om:

  • Gezinnen met minderjarige kinderen;
  • Minderjarige kinderen zonder ouders;
  • Personen met ernstige medische en/of psychische problemen.

Het HNV zou aangepast worden naar aanleiding van de Landelijke Vreemdelingenvoorziening (LVV) en de pilot die werd gehouden in 5 gemeenten. De LVV-pilotperiode liep tot eind 2022. Eerder dit jaar besloot het Kabinet om geen geld meer te steken in de LVV, maar trok dit besluit weer in. Tot op heden heeft het Kabinet nog geen beslissing genomen over hoe vervolg moet worden gegeven aan de LVV. We houden de ontwikkelingen rondom de LVV in de gaten. Tot die tijd loopt het HNV door in zijn huidige vorm.

Dienstverlening

Wat doet de gemeente in 2024?

  • Er is 1 online omgeving met www.denhaag.nl , digitale formulieren en MijnDenHaag als basis voor omnichannel.
  • Wie fysiek naar een loket van de gemeente wil, kan naar het stadhuis aan het Spui en het stadskantoor aan de Leyweg.
  • Telefonie blijft ook de komende jaren een belangrijk kanaal om in contact te komen met de gemeente. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn de goede bereikbaarheid, het snel doorverwijzen, betere opvolging van contacten (track-and-trace) en betere kwaliteit van de beantwoording.
  • Met enkele grote vernieuwingstrajecten werkt de gemeente aan het goed toegankelijk maken van de gemeentelijke informatie via een smartphone.  
  • De gemeente is uitnodigend, open en betrokken in al haar contact en heeft oog voor het individu. De gemeente zoekt naar passende oplossingen en kijkt in de eerste plaats naar ‘wat wel kan’ in plaats van ‘wat niet kan’. Binnen de gestelde richtlijnen en kaders dienen ambtenaren de ruimte te krijgen om professioneel te handelen.
  • De gemeente onderzoekt de bekendheid en toegankelijkheid van beschikbare voorzieningen om hiervan te kunnen leren en verbeteringen door te kunnen voeren. Ook wordt bezien hoe de responsiviteit en slagkracht in de stadsdelen verder kan worden verbeterd.
  • De gemeente werkt aan het beter gebruiken van informatie, o.a. met het ontwikkelen van een meethuis waarmee op verschillende niveaus de vooruitgang op de dienstverlening kan worden gemeten en gevolgd. Daarbij staan klantreizen centraal en kunnen metingen worden vergeleken.

Burgerzaken

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

25.166

395

24.771

De afdeling Burgerzaken is primair verantwoordelijk voor de kwaliteit van de registers van de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Het gaat om taken als inschrijving in de basisregister personen, beheer van de registratie niet-ingezetenen en de uitvoering van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Alle digitale burgerzaken producten zijn hier beschikbaar. Burgerzaken Den Haag is verantwoordelijk voor de uitvoering van landelijke taken voor de inschrijving van buitenlandse akten in de registers van de burgerlijke stand.

Baten secretarieleges

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

5.548

13.666

-8.118

De baten binnen het programma dienstverlening bestaan voornamelijk uit het heffen van leges voor reisdocumenten, rijbewijzen en documenten uit de basisregistratie personen en de registers van de burgerlijke stand. De lasten bestaan uit de afdracht aan het Rijk voor een deel van de totale inkomsten die de gemeente Den Haag ontvangt.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16