Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2024?
Sociale basis | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
74.108 | 7.810 | 66.298 |
Sociale basis
Als gemeente maken we ons sterk voor iedereen in de stad die dat nodig heeft. Samen met inwoners, formele en informele organisaties versterken we de sociale basis van inwoners waarmee we de veerkracht van inwoners vergroten en iedereen dezelfde kansen krijgt om mee te doen in de samenleving. Een sterke sociale basis stimuleert ontmoeting en participatie. De eigen talenten van Hagenaars worden gestimuleerd zodat zij gezond en zelfredzaam blijven. Vroegtijdig signaleren en voorkomen dat (beginnende) problemen erger worden staat centraal. De gemeente zet hierbij specifiek in op het stimuleren van de participatie van senioren en mensen met een beperking en het doen van vrijwilligerswerk. Een ander focuspunt is het tegengaan van de overbelasting van mantelzorgers. Dit doen we onder andere vanuit de servicepunten XL. Via de Servicepunten XL zetten we ons in om (kwetsbare) inwoners te ondersteunen om zoveel mogelijk zelfredzaam te zijn. Daarnaast ondersteunen en faciliteren we vrijwilligersorganisaties, maatschappelijke organisaties, religieuze/culturele organisaties, buurthuizen en (sport) verenigingen. We werken toe naar meer samenhang en integraliteit om zo de impact in de stad, zowel stadsbreed als op wijkniveau, te kunnen vergroten. Zo zorgen we dat Den Haag een stad is, waar iedereen mee kan doen en waarbij de inwoners tegen een stootje kunnen.
Welzijn en Servicepunten XL
We zetten ons in om (kwetsbare) inwoners van Den Haag te ondersteunen om zoveel mogelijk zelfredzaam te zijn en - naar vermogen - te kunnen participeren in de samenleving. Het lukt niet iedereen om zelfredzaam te zijn. Sommige mensen hebben daarbij ondersteuning nodig. Daarmee worden zij in staat gesteld hun weg naar instanties te vinden, hun problemen op te lossen, een ondersteunend netwerk op te bouwen, (weer) meer zelfredzaam te worden en actief mee te doen in de samenleving.
Vanuit de 17 Servicepunten XL wordt ondersteuning geboden aan (kwetsbare) inwoners. Haagse inwoners kunnen op een laagdrempelige manier gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning en vrijwilligersdiensten. Maatschappelijk werkers en ouderenconsulenten bieden informatie en advies en kortdurende praktische en/of psychosociale ondersteuning op levensdomeinen als wonen, zorg, financiën en deelname aan de samenleving. Als dat passend is brengen de servicepunten inwoners in contact met voorzieningen die in de wijk die voor iedereen beschikbaar zijn – denk aan sociale, culturele, sportieve of educatieve activiteiten. Voorkomen en verminderen van sociaal isolement/eenzaamheid is hierbij van belang. Waar nodig worden bewoners toegeleid naar zwaardere hulp.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We gaan verder met het implementeren van het beleidsplan over professioneel welzijnswerk 2021-2024 ‘Versterken & Verbinden’ (RIS 310647). Dat doen we in samenwerking met de Haagse welzijnsorganisaties;
- In 2024 ontwikkelen we een nieuw dienstverleningsconcept voor de Servicepunten XL, waarbij het versterken van de ketensamenwerking, het beter bereiken en zo optimaal mogelijk ondersteunen en versterken van kwetsbare personen centraal staan;
- We richten het relatiebeheer opnieuw in, hierbij gaat het ook afspraken over rollen en taken;
- We werken aan een nieuwe wijze van betekenisvol monitoren. Het gaat hierbij om een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve monitoring met aandacht voor werkbezoeken en werkbesprekingen. ;
- We stellen uitgangspunten op voor de kwaliteit van de inzet van het professioneel welzijnswerk;
- We werken aan een nieuwe financieringssystematiek per 2025 en de actualisatie van de bekostigingssystematiek voor de ureninzet van de medewerkers en de openstellingsuren van de wijkcentra;
- We zetten in op een betere aansluiting van de algemene, collectieve voorzieningen op de individuele maatwerkvoorzieningen Dit doen we door het versterken van het aanbod collectieve voorzieningen. We intensiveren vroegsignalering in de wijken.
In programma 14 worden de ambities voor het gebiedsgerichte welzijnswerk (Jeugd- en Jongerenwerk en Samenlevingsopbouw) toegelicht.
Senioren
De gemeente blijft zich inzetten voor een Seniorvriendelijk Den Haag, zodat senioren mee kunnen blijven doen en van betekenis kunnen zijn voor de stad. De focus van deze aanpak ligt op het versterken van de sociale participatie en vitaliteit van senioren.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We ondersteunen organisaties die sociale, educatieve, sportieve en culturele activiteiten voor senioren organiseren, die sociale netwerkvorming bevorderen, sociaal isolement voorkomen en die de belangen van senioren behartigen. We intensiveren onze aanpak tegen eenzaamheid.
- We bezien of komend jaar nieuwe Haags Ontmoeten-locaties geopend kunnen worden en of het aantal openingsuren van bestaande Haags ontmoeten-locaties verder uitgebreid kan worden. Dit doen we op basis van de behoefte van senioren in de wijk waarbij op basis van de huidige behoefte uitbreiding van locaties in Loosduinen en Escamp wordt verwacht.
- De gemeente werkt samen met relevante partners aan een sluitende valpreventie-keten. Onderdeel hiervan is dat minimaal 600 senioren kunnen meedoen aan een valpreventietraining.
- We continueren de samenwerking tussen wonen en welzijn zodat senioren langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Het Centrum Groepswonen blijft het collectief wonen van senioren in Den Haag stimuleren.
Toegankelijkheid en inclusie voor mensen met een beperking
Den Haag wil een stad zijn waar toegankelijkheid en inclusie de norm is en ontoegankelijkheid een uitzondering. Een stad waarin inwoners en bezoekers met én zonder beperking gelijkwaardigen volwaardig participeren. Dit geldt voor alle domeinen zoals wonen, recreëren, leren, werken en sporten. Deze ambities krijgen vorm in de Lokale Inclusie Agenda.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We voeren de lokale inclusie agenda verder uit.
- We continueren de inzet op bewustwording door het onderwerp toegankelijkheid op de agenda te houden vanuit best practices;
- We betrekken in alles wat we doen ervaringsdeskundigen vanuit het principe ‘niets over ons, zonder ons’;
- We blijven ondernemers betrekken in het toegankelijk en inclusief maken van de stad;
- We continueren de subsidieregeling ‘Toegankelijke stad voor iedereen’ om een impuls te geven aan het toegankelijk en inclusief maken van de stad;
- We doen onderzoek naar de (ondersteunings)behoefte van mensen met een beperking van niet-westerse komaf;
- We nemen toegankelijkheid mee in het inwonersonderzoek (Stadsenquête) 2024 om inzicht te krijgen hoe toegankelijkheid/inclusief beleid voor mensen met een beperking leeft bij de inwoners.
Informele zorg (Vrijwilligers en mantelzorg)
De gemeente Den Haag bevordert de participatie van mensen in de stad en ondersteunt informele netwerken. We zetten ons in voor het verder versterken, ondersteunen en waarderen van vrijwilligers en de mantelzorgers.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De vernieuwde webshop voor de waardering van mantelzorgers en vrijwilligers is in gebruik genomen. Het aanbod van de webwinkel is beter afgestemd op de wensen van mantelzorgers en vrijwilligers en het aanvraagproces vereist minder handelingen.
- We zetten traditiegetrouw vrijwilligers, een vrijwilligersteam en vrijwilligersorganisaties in het zonnetje met de jaarlijkse Haagse Vrijwilligersprijzen. Deze vindt jaarlijks plaats rond de dag van de vrijwilliger.
- Vrijwilligersorganisaties kunnen blijven rekenen op ondersteuning, bijvoorbeeld door kosteloos advies bij het schrijven van een subsidieaanvraag voor maatschappelijke initiatieven via PEP Den Haag.
- We streven via subsidierelatie PEP Den Haag naar een groei van 10% op het aantal matches van vraag en aanbod onder vrijwilligers en vrijwilligersvacatures via denhaagdoet.nl en volunteerthehague.nl.
- Er worden nieuwe vaardigheidstrainingen voor vrijwilligers georganiseerd. Vrijwilligers kunnen hier kosteloos aan deelnemen.
- De website denhaagmantelzorg.nl is definitief geïntegreerd in denhaag.nl en de sociale kaart waardoor alle informatie voor mantelzorgersoverzichtelijk op de gemeentelijke websites verzameld is.
- We versterken de dienstverlening voor mantelzorgers bij de Servicepunten XL waardoor mantelzorgers beter ondersteund en geïnformeerd worden.
- We streven ernaar de ervaren druk door mantelzorgers waar mogelijk te verminderen.
- Er worden meerdere netwerkbijeenkomsten georganiseerd voor vrijwilligersorganisaties en mantelzorgers. Dit zodat vrijwilligersorganisaties elkaar kunnen leren kennen, nog beter kunnen samenwerken en om het partnerschap tussen organisaties en de gemeente te versterken. Mantelzorgers kunnen lotgenotencontacten hebben en in gesprek met organisaties die mantelzorgers tegenkomen in hun dienstverlening.
Vrouwen
Vrouwen en mannen worden nog steeds verschillend behandeld, ondanks het recht op gelijke behandeling. Het is daarom nog altijd belangrijk om de kansengelijkheid van vrouwen te bevorderen op alle gebieden. Hierbij staat het bevorderen van economische zelfstandigheid, weerbaarheid, kansengelijkheid en maatschappelijke bewustwording centraal. Om de positie van vrouwen te verbeteren, voert het college het Uitvoeringsprogramma Vrouwenemancipatie: Gelijke Kansen voor Haagse Vrouwen (RIS307292) uit.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De positie van vrouwen krijgt aandacht bij verschillende evenementen tijdens de Haagse Vrouwendagen in maart. Zo zijn er lezingen, workshops en theatervoorstellingen over de kracht van vrouwen. Ook wordt hier de Kartiniprijs, de jaarlijkse gemeentelijke emancipatieprijs, uitgereikt.
- We voeren in november met Orange the World campagne tegen geweld tegen vrouwen.
- We starten met het opzetten van een vrouwenrechtswinkel waar vrouwen terecht kunnen voor gratis juridisch advies. Hiervoor wordt extra geïnvesteerd met het doel dit in de komende twee jaar te realiseren;
- We pakken straatintimidatie aan. We gaan verder met het uitvoeren van het Plan van Aanpak 2021-2022 Samen Tegen Straatintimidatie (RIS310680)en werken hiervoor samen met maatschappelijke organisaties, stadsdelen en andere relevante stakeholders. Ook gaan we het stedelijke meldpunt voor straatintimidatie door ontwikkelen.
Queer personen
Ook queer personen hebben regelmatig te maken met uitsluiting, discriminatie en geweld. Bij queer personen gaat het om het vergroten van de sociale acceptatie, gelijke rechten, veiligheid en zichtbaarheid. De positieverbetering van queer personen staat centraal in het Actieprogramma Queer in Den Haag: veilig, zichtbaar &geaccepteerd (RIS306190).
Wat doet de gemeente in 2024?
- We werken samen met belangenorganisaties en politie rond het bevorderen van de veiligheid van queer personen.
- Samen met verschillende hulpverlenende instanties en queer belangenorganisaties werken we aan meer queersensitiviteit binnen de hulpverlening. Deskundigheidsbevordering is onderdeel van deze acties.
- Met het faciliteren van voorlichtingslessen op scholen bevorderen we de sociale acceptatie van queer jongeren.
- Ook staan we stil bij belangrijke (inter)nationale dagen binnen de queergemeenschap.
- We stimuleren zorg- en welzijnsinstellingen om aandacht te hebben voor de inclusie van queer ouderen. Dit kan onder andere via het Roze Loper-keurmerk.
Jeugd Preventie en vroegtijdig signaleren
Voorkomen is beter dan genezen. De inzet op preventie wordt daarom verstevigd. Preventie wordt structureel onderdeel van de integrale aanpak op het gebied van gezondheid, sport, werk en inkomen/armoede, jeugdhulp, onderwijs en taal. Wij versterken hierbij de kracht van ouders en jongeren. Het jonge kind krijgt extra aandacht om zo vroeg mogelijk ontwikkelingsrisico’s (zoals problemen in de hechting en achterstanden in de spraaktaalontwikkeling) te ontdekken en generatie doorbrekend te kunnen werken.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We zetten vol in op preventie met behulp van de Integrale Preventie Aanpak. Hiermee werken we aan meerdere doelstellingen; verkleinen van gezondheidsverschillen, vergroten van bestaanszekerheid, welzijn- en kansengelijkheid. Zodat dit naar verwachting op termijn leidt tot minder vraag naar 2 de lijns jeugdhulp.
- Hiervoor versterken we informele steunnetwerken en projecten voor jeugd en gezin, zetten we in op het versterken van ouderschap en starten met een begeleide omgangsregeling ter preventie van complexe scheidingen. Tot slot is mentale gezondheid van jeugdigen een focus punt.
- We bieden laagdrempelige activiteiten aan, gericht op het voorkomen en terugdringen van psychosociale problemen of ter versterking van mentale weerbaarheid en mentaal welbevinden van jeugd en gezin. Hierbij maken we o.a. een start met psychomotorische activiteiten; de vaardigheden en weerbaarheid van jeugdigen versterken d.m.v. bewegen.
- We werken samen met het samenwerkingsverband Jeugd & gezinshulp om de preventieve ondersteuning van jeugdigen en gezinnen zo goed mogelijk vorm te geven. In de overgangsfase heeft de zorg continuïteit van de dienstverlening aan jeugd en gezinnen onze volle aandacht met het uitgangspunt dat jeugdigen en gezinnen hier zo min mogelijk hinder aan ondervinden. We sluiten met gesubsidieerde preventieve activiteiten zo goed mogelijk aan op de opdracht van het samenwerkingsverband Jeugd & gezinshulp.
- We intensiveren de inzet op de Haagse Kansrijke Start en we bouwen door aan de ketensamenwerking tussen het medisch en sociaal domein voor het jonge kind van –9 maanden tot zij op de basisschool beginnen. Nieuwe onderdelen die in 2023 zijn gestart zijn o.a. gezond zwanger worden, het bereiken van de doelgroep vaders, bestaanszekerheid verbinden aan de eerste 1000 dagen en opstart regionale samenwerking. We geven mensen met ervaringskennis een structurele rol binnen het programma en sluiten meer aan bij wijkgerichte netwerken.
- De Integrale Gezinspoli breiden we uit naar andere poli’s. Om de aansluiting tussen het medisch en sociaal domein te verbeteren, wordt de jeugdverpleegkundige van de jeugdgezondheidszorg beter toegerust om hierin een verbindende schakel te zijn. Ook wordt de Integrale Gezinspoli gekoppeld aan het programma van maatwerk & regie, om de ondersteuning te bieden voor de gezinnen die nét iets anders nodig hebben.
Jeugdparticipatie
Alle kinderen en jongeren in Den Haag moeten de mogelijkheid hebben om kansrijk op te groeien en zich ook buiten schooltijd te vermaken, te ontwikkelen en in contact te komen met leeftijdsgenoten en stadsgenoten. Zodat van jongs af aan iedereen in de stad op een zinvolle manier kan participeren en jeugdigen ontdekken waar ze goed in zijn, wat ze kunnen bereiken en kunnen betekenen voor een ander. De gemeente organiseert en ondersteunt om die reden activiteiten gericht op jeugdparticipatie.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We organiseren Jongeren stadslabs, waar jongeren aan de slag gaan met een vraagstuk of beleidsopgave vanuit de gemeente. Ook wordt een Kids Stadslab voor kinderen tot ongeveer 12 jaar georganiseerd.
- We ondersteunen de activiteiten van de Haagse Jongerenambassadeurs en JONG doet mee!
- We zijn bezig met het oprichten van een nieuwe Jongerenraad met impact, die structureel meedenkt en op het hoogste participatieniveau meebeslist met de gemeente over beleidsthema's die voor jongeren relevant zijn.
- We stimuleren dat jongeren hun rechten kennen. Zo organiseren we activiteiten rondom de dag van de Rechten van het Kind. Tijdens deze jaarlijkse dag wordt de Kinderrechtenkrant uitgebracht. Ook een Kinderrechtentoneelstuk is onderdeel van het programma, in samenwerking met het Nationaal Toneel.
- De gemeente maakt onderdeel uit van het netwerk Child Friendly Cities (CFC) van UNICEF en denkt actief mee in de doorontwikkeling hiervan. Het netwerk van CFC biedt gemeenten handvatten voor het omzetten van kinderrechten naar de praktijk.
- In aanloop naar de landelijke verkiezingen betrekken we jongeren (18+) bij de verkiezingen. Het doel is hier om jongeren hun stem te laten horen.
- We stimuleren deelname van jongeren aan Maatschappelijke Diensttijd (MDT) projecten in de stad en werken samen met onderwijs en maatschappelijke organisaties op het gebied van MDT.
- We ondersteunen activiteiten gericht op zinvolle vrijetijdsbesteding, talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid met subsidie.
Begeleiding jonge statushouders
Op locaties waar meerdere statushouders gehuisvest zijn (in zelfstandige of onzelfstandige groepslocaties) is meestal woonbegeleiding nodig. Dit is vooral wenselijk voor de kwetsbare doelgroep van jonge statushouders tussen de 18 en 28 jaar, waaronder ook de voormalige Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (ex-AMV). In de begroting zijn middelen vrijgemaakt voor voldoende begeleiding en sociaal beheer. Daarmee wordt tevens ingezet op het verbeteren van de doorstroom naar een zelfstandige woning of woning in een groepslocatie.
Programma Maatwerk & Regie
Om inwoners in één keer goed te helpen brengt het programma - samen met de organisatie en samenwerkingspartners – een beweging op gang om te (h)erkennen dat maatwerk leveren en regievoeren nodig is en om het toepassen ervan makkelijker te maken. Daarnaast werken we aan sturing en het inrichten van organisatorische randvoorwaarden/wegnemen van organisatorische belemmeringen. Het programma werkt dienst- en domein overstijgend.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We zorgen voor het breder toepassen van de Doorbraakmethode in de organisatie en daarbuiten in samenhang met het Doorbraaklab. We realiseren ten minste 300 doorbraken. En er sluiten ten minste 15 nieuwe doorbraakcoaches aan bij het Doorbraaklab.
- Door te reflecteren op het herkennen, het afwegen en het toepassen van maatwerk zorgen we voor een lerende organisatie. Zo maken we mogelijke drempels in benodigde randvoorwaarden, procedures en/of beleid zichtbaar en lossen we deze waar mogelijk op.
- We bouwen meer ervaring op met Alledaags Maatwerk, o.a. via de geleerde lessen uit de pilots met maatwerkverbinders in uitvoerende teams.
- We toetsen de principes van Alledaags Maatwerk in de praktijk binnen het Gezinsgericht Werken in het Centrum. Dat doen we in samenhang met Toekomstperspectief Jeugd en Gezinshulp.
- We dragen bij aan het makkelijker maken van integraal samenwerken door sturing te geven aan het integrale implementatieproject Wams.
- We breiden het leer- en ontwikkelaanbod uit. Voor de ruim 250 uitvoerend professionals die de masterclass al gevolgd hebben bieden we verdiepende modules aan. We ontwikkelen nieuw aanbod voor leidinggevenden en aanbod gericht op alledaags maatwerk.
- We verstevigen het in de praktijk methodisch reflecteren op en leren van casuïstiek. Door het opzetten van een netwerk van facilitators die toegerust zijn op het begeleiden van domein overstijgende leersessies.
- We organiseren tweemaal per jaar een netwerkbijeenkomst om het netwerk, de samenwerking en deskundigheid van de professionals verder te verstevigen (binnen en buiten de gemeentelijke organisatie).
Bescherming jeugd en gezin en Maatschappelijke opvang | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
191.152 | 29.365 | 161.787 |
Beschermd wonen en ambulante ggz
Den Haag biedt een beschermende woonomgeving aan mensen die vanwege een psychische kwetsbaarheid niet in staat zijn zelfstandig te wonen. Het beleid blijft gericht op het herstellen vanuit een eigen woonplek: sociale inclusie is hierbij het uitgangspunt. Met de opbouw van adequate ambulante ondersteuning, dragen wij bij aan de beweging ‘van beschermd wonen naar beschermd thuis’, waardoor mensen zelfstandig kunnen blijven of gaan wonen.
De 14 integrale ggz-wijkteams bieden ambulante zorg aan mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen die vaak worstelen met problemen op verschillende leefgebieden. De ggz-wijkteams zijn onderdeel van de brede aanpak van verward en/of onbegrepen gedrag. Zij leveren gecoördineerd en onder één regie behandeling vanuit de Zorgverzekeringswet en ondersteuning vanuit de Wmo. Zo wordt zorg en ondersteuning geboden in samenwerking met ggz-professionals, de mensen met psychische aandoeningen zelf, hun sociale netwerken en andere voorzieningen in de wijk. Daarnaast stelt de gemeente de wijkteams in staat om de wettelijke taak van de gemeente op het gebied van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz) uit te voeren. Zij gaan in de wijk actief op zoek naar (verborgen) problematiek achter de voordeur.
Met inzet van ggz-professionals vanuit de wijkteams op de politiebureaus worden mensen met verward gedrag, psychische stoornissen en/of verslavingsproblematiek, adequaat toegeleid naar de juiste zorg. De samenwerking op het gebied van zorg en veiligheid en de inzet van professionals vanuit de wijkteams op de politiebureaus is de afgelopen jaren geïntensiveerd. De GGD Haaglanden is door de gemeente in de gelegenheid gesteld om in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz) meldingen aan te nemen en het verkennend onderzoek te doen naar mensen die mogelijk geestelijke gezondheidszorg in een gedwongen kader nodig hebben.
Wat doet de gemeente in 2024?
- In 2024 geeft de gemeente samen met de betrokken regiogemeenten uitvoering aan het organiseren van beschermd wonen; de beweging naar een beschermd thuis. De voorgenomen doordecentralisatie is wederom uitgesteld (tot 1 januari 2025).
- Naar verwachting behandelen de ggz-wijkteams van Parnassia ongeveer 3.700 patiënten, en bereiken zij ongeveer 1.100 ‘zorgmijders’.
- In 2024 zijn ggz-professionals uit de ggz-wijkteams actief op 11 politiebureaus in Den Haag.
Maatschappelijke opvang
Voor het bouwen aan duurzame bestaanszekerheid is een dak boven je hoofd noodzakelijk. Door het beperkte aanbod van betaalbare woningen stagneert de uitstroom. Het aantal dak- en thuisloze mensen is de afgelopen jaren gegroeid, vooral het aantal gezinnen. We pakken de directe aanleiding voor het ontstaan van dak- en thuisloosheid aan. Dit gebeurt door ondersteuning van dak- en thuisloze Hagenaars op de leefgebieden: inkomen, schulden, werk, scholing, huisvesting en zorg. Met iedereen die zich meldt aan het loket vindt een gesprek plaats en krijgt de klant een advies op basis van eigen ondersteuningsbehoefte van de klant.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De ambities voor de komende jaren zijn uitgewerkt in het nieuwe beleidsplan dakloosheid. De basis hiervoor is het Nationaal Actieplan Dakloosheid ‘Eerst een Thuis.’
- Er wordt ingezet op realisatie van extra uitstroomwoningen, via de uitvoering van het doorbraakplan Huisvesting zorgdoelgroepen. Hiervoor komt € 8,5 miljoen beschikbaar tijdens deze coalitieperiode.
- We zoeken een vaste locatie voor de uitvoering van de winterkouderegeling en de permanente winteropvang.
- We realiseren een tijdelijke opvang voor arbeidsmigranten. Van daaruit worden zij geholpen aan een nieuwe baan, gaan ze terug naar hun land van herkomst of krijgen ze een andere opvangplek.
- We werken dienstoverstijgend samen (dienst SZW en OCW) in de pilot ‘Daklozenperspectiefaanpak.’ Hierin participeren medewerkers vanuit verschillende disciplines om de ondersteuning van daklozen met financiële problemen verder te optimaliseren.
- Er is aandacht voor opvang en ondersteuning van doelgroepen met specifieke behoeften (LHBTQI en jongeren).
Bij de septembercirculaire 2023 heeft structurele landelijke herverdeling van de decentralisatie-uitkeringen (du's) voor maatschappelijke opvang (dumo) en vrouwenopvang (duvo) plaategevonden, met ingang van 2023. Dit zorgt voor een structurele verlaging van het budget van € 1,5 mln. bij MO en € 0,5 mln. voor VO voor de gemeente Den Haag. Vooralsnog gaan we in gesprek met het Rijk over een mogelijke heroverweging omdat het niet in lijn is met eerdere afspraken over de herverdeeleffecten van de algemene uitkering.
Borgen veiligheid is een primaire taak van de overheid
Voor een goede ontwikkeling van de jeugdigen is opgroeien in een veilige omgeving een zeer belangrijke basisvoorwaarde. Helaas is er een groep jeugdigen voor wie die voorwaarde geen vanzelfsprekendheid is. Het is de taak van de overheid om ook voor deze kwetsbare jeugdigen te borgen dat er een veilige omgeving voor hen is. De inzet is om dat zoveel mogelijk thuis te realiseren, door de inzet van jeugdbescherming en hulp zorgen dat ouders weer voor een veilig thuis zorgen. Deze inzet van jeugdbescherming staat onder grote druk door te hoge werkdruk en schaarste aan personeel. U bent in juli 2023 per raadsbrief over de aanpak van de crisis geïnformeerd.
Jeugdbeschermingstafel
De jeugdbeschermingstafel wordt ingezet bij een verzoek tot onderzoek aan de Raad voor de
Kinderbescherming. Aan de jeugdbeschermingstafel zoeken hulpverleners samen naar de laatste mogelijkheden voor jeugdhulp in het vrijwillig kader. Als hulp in het vrijwillige kader niet mogelijk is of niet voldoende is om de veiligheid te verbeteren, gaat de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek doen en aan de rechter voorleggen om een maatregel in het gedwongen kader op te leggen.
Wat doet de gemeente in 2024?
- In 2024 voeren we ongeveer 150 gesprekken met ouders en hun kinderen onder de 12 jaar, de betrokken hulpverlener en de betrokkenen uit het hulpnetwerk.
- In het kader van de herziening van het stelsel van jeugdbescherming (toekomstscenario kind- en gezinsbescherming) bekijken we de verdere ontwikkeling van de Jeugdbeschermingstafel.
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
De gemeente blijft zich ook in 2024 richten op het verbeteren van de jeugdbescherming en de
Jeugdreclassering, vooral door te zorgen dat er weer sprake is van een evenwichtige werklast voor de werkers zodat ze voldoende tijd kunnen besteden. In het principeakkoord dat is gesloten tussen Jeugdzorg Nederland en de FNV is een tijdpad vastgelegd voor de verlaging van de caseload in een aantal stappen. Voor Den Haag betekent dit in 2024 een verlaging van de caseload met 20%, de kosten hiervan bedragen ruim € 3 miljoen. Momenteel lijkt het erop dat het Rijk ongeveer de helft daarvan financiert. We blijven in gesprek met het Rijk voor voldoende compensatie.
Het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming van de ministeries van VWS en J&V uit 2021 betekent een fundamentele herziening van de veiligheidsketen. Dit is van groot belang om de bescherming van kind en gezin effectiever en sneller uit te voeren. De ketenpartners in de regio Haaglanden zijn in 2023 een proeftuin gestart. De proeftuin is een samenwerking tussen Jeugdbescherming West, de Raad voor de Kinderbescherming, William Schrikker Stichting, Veilig Thuis Haaglanden, Stichting Perspektief, Impegno, de gemeenten Delft, Den Haag en Westland (namens de jeugdzorgregio Haaglanden), en de lokale teams van Delft, Den Haag en Westland. Deze ketenpartners staan voor de opdracht, in gezamenlijkheid, een nieuwe werkwijze te ontwikkelen voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, volgens de uitgangspunten van het toekomstscenario
Wat doet de gemeente in 2024?
- De proeftuin in het kader van het Toekomstscenario loopt tot medio 2025. In 2024 zullen de eerste contouren van de nieuwe werkwijze helder worden.
- Aan de samenwerkingsverbanden die vanaf 2024 verantwoordelijk zijn voor het verlenen van de jeugdhulp in Den Haag is opgedragen dat de wijkteams voldoen aan het geactualiseerde kwaliteitskader ‘Werken aan Veiligheid voor lokale (wijk)teams en gemeenten’, daar waar het kwaliteitskader gaat over de rol en taken van de lokale teams. Daarbij wordt doorgebouwd op de principes van de werkplaats Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. De verwachting is dat hierdoor het aantal kinderbeschermingsmaatregelen afneemt omdat er meer gezinnen door de lokale teams geholpen kunnen worden.
- Naast caseloadverlaging onderzoeken we samen met onze partners de mogelijkheden om werkdruk te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld door de veiligheidsketen simpeler te maken door het verwijsproces en de toewijzing van jeugdhulp aan jeugdigen met een kinderbeschermingsmaatregel te vereenvoudigen.
- We gaan door met de doorbraakaanpak om kinderen met een beschermingsmaatregel tijdig te helpen. We scherpen de doorbraakaanpak verder aan.
- We werken aan een tarief zodat de gecertificeerde instellingen de vereiste caseloadverlaging kunnen doorvoeren
- We onderzoeken de mogelijkheden om kinderen en jongeren dichter bij hun natuurlijke leefomgeving op te vangen. Deze ontwikkeling speelt zowel in de jeugdhulpplus als in het strafrecht
Complexe scheidingen
Kinderen kunnen veel last hebben van een complexe en problematische scheiding van hun ouders. Het aantal scheidingen, waarbij kinderen zijn betrokken, is de afgelopen 20 jaar met 10% gestegen. De gemeente biedt ondersteuning en hecht grote waarde aan de belangen van kinderen.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We bieden informatie en advies aan ouders, kinderen en professionals om een complexe scheiding te voorkomen. We bieden jonge ouders een training aan om relatieproblemen te voorkomen. Zo nodig verwijzen we door naar goede hulp.
- We zetten voor 3 jaar een leernetwerk op met als doel: samen leren, werken en innoveren rondom scheidingen. Het beperken van schade bij kinderen als gevolg van een (complexe) scheiding is daarbij het uitgangspunt. Dit leernetwerk komt voort uit het regiolab ‘Scheiden zonder schade’.
- Er is in maart 2023 een twee jaar durende pilot gestart genaamd ‘een goed begin’, waarin 100 gezinnen die zich in een complexe scheidingsituatie bevinden worden begeleid door professionals volgens een nieuwe methodiek.
- De gemeente werkt samen met andere gemeenten in de regio Haaglanden en de rechtbank Den Haag aan de pilot gezamenlijke toegang ouders (PGTO). Ouders die uit elkaar gaan kunnen deelnemen aan deze pilot die erop gericht is om zoveel mogelijk de-escalerend te werken en gezamenlijk tot een plan voor de toekomst te komen, in het belang van de kinderen.
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
In 2024 wordt de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in Den Haag voortgezet. Eind 2023 wordt bepaald welke activiteiten van de regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Haaglanden in 2024 en verder gaan doorlopen. Bij deze aanpak speelt Veilig Thuis Haaglanden (VTH), evenals advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling, een belangrijke rol. Aansturing van Veilig Thuis Haaglanden loopt via de Gemeenschappelijke regeling GGD & Veilig Thuis Haaglanden (GR GGD & VTH).
Vooruitlopend op en in lijn met het landelijk Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de Hervormingsagenda Jeugd zetten we in op het versterken van de lokale teams, zodat wordt voldaan aan het nieuwe kwaliteitskader (leidraad)Werken aan Veiligheid.
Wat doet de gemeente in 2024? (zie ook programma Openbare orde en veiligheid)
- We zetten extra in op preventie en vroegsignalering van huiselijk geweld. Ook in 2024 kunnen organisaties zich inschrijven op de subsidieregeling Preventie en Vroegsignalering Huiselijk geweld en kindermishandeling. Op deze wijze willen we organiseren dat diverse organisaties in de stad activiteiten organiseren om huiselijk geweld te voorkomen. Het subsidieplafond voor 2024 wordt verhoogd, zodat we ook aan nieuwe/andere partijen subsidie kunnen verlenen. Daarnaast verricht de GGD Haaglanden diverse activiteiten op het terrein van preventie en vroegsignalering, zoals het verzorgen van trainingen.
- In 2024 wordt extra ingezet op de implementatie van het werkproces stalking en de betere samenwerking daarin tussen diverse organisaties, zoals Veilig Thuis Haaglanden, politie, het Zorg- en Veiligheidshuis, gemeente en Perspektief.
- In 2024 wordt door diverse organisaties uitvoering gegeven aan de aanpak gendergerelateerd geweld. Hieronder valt ook de aanpak terugdringen femicide.
- De uitkomsten van de pilot team volwassengeweld worden in 2024 bekend. Op basis van de uitkomsten van de pilot wordt bepaald hoe de hulp aan huishoudens zonder kinderen (ex)-partnergeweld) het beste kan worden ingericht in Den Haag.
- De aanpak MDA++ wordt voor de complexe zaken van huiselijk geweld en kindermishandeling voortgezet.
- Acute slachtoffers van seksueel geweld kunnen terecht bij het regionaal Centrum Seksueel Geweld (CSG) Zuid-Holland voor zorg en hulpverlening. De samenwerking tussen het regionaal CSG, GGD Haaglanden, VTH en de politie wordt voortgezet.
- We versterken de regionale basisvoorzieningen zoals de 24/7 crisisorganisatie, de opvang bij een tijdelijk huisverbod, de begeleiding van slachtoffers van huiselijk geweld bij de vrouwen-, mannen- en ouderenopvang. Indien mogelijk wordt in 2024 en verder toegewerkt naar een nieuwe vorm van vrouwenopvang, conform het Oranjehuis in Utrecht.
Sekswerkbeleid (zie ook programma Openbare orde en veiligheid)
Met het Haagse sekswerkbeleid wil de gemeente dat alle sekswerkers (mannen, vrouwen en transgenders) veilig en gezond kunnen werken. Positieverbetering van sekswerkers en de stigmatisering zijn belangrijke aandachtpunten. Binnen de kaders van het coalitieakkoord willen we het sekswerkbeleid aanpassen, waardoor beter ingespeeld wordt op ontwikkelingen in de markt.
Wat doet de gemeente in 2024?
- Met de uitvoering van (online) veldwerk houden we zicht op de ontwikkelingen in de seksbranche. Indien nodig wordt de hulp –en dienstverlening aangepast.
- Extra inzet (onder meer met extra spreekuren en uitvoering van meer veldwerk) om mannen-, en transgender-sekswerkers beter te bereiken.
- In het kader van de werkplaats Sociale Inclusie werken we onder andere samen met Haage Hogeschool om de positie van sekswerkers te verbeteren. Deze positieverbetering kan zowel binnen als buiten de seksbranche plaatvinden. Voor sekswerkers, die kiezen voor een carrièreswitch buiten de seksbranche, bieden we integrale uitstaptrajecten.
Aanpak van mensenhandel
De Haagse aanpak mensenhandel is gericht op het voorkomen en bestrijden van mensenhandel en slachtoffers te beschermen. De aanpak richt zich zowel op arbeidsuitbuiting, seksuele uitbuiting als op criminele uitbuiting.
Wat doet de gemeente in 2024?
- Op basis van de ervaringen en de evaluatie van het Actieprogramma mensenhandel 2020-2023 geven we een vervolg aan de gemeentelijke aanpak tegen mensenhandel.
- Met een samenhangend zorg- en ondersteuningsaanbod helpen we naar verwachting meer dan 100 slachtoffers van mensenhandel.
- Arbeidsmigranten krijgen informatie over hun rechten, de risico’s van uitbuiting en de mogelijkheden van ondersteuning.
- Met een maatjesproject krijgen slachtoffers van mensenhandel juridische en sociale ondersteuning, waarmee zij hun sociale netwerk verbeteren en het sociale isolement verminderen.
- Met de organisatie van weerbaarheidstrainingen leren jongeren de risico’s van mensenhandel beter in te schatten.
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
183.671 | 4.439 | 179.232 |
Wmo-maatwerkvoorzieningen
De gemeente biedt maatwerkvoorzieningen voor huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding,
hulpmiddelen, vervoersvoorzieningen en woningaanpassingen. Mensen met een minimuminkomen betalen hier geen eigen bijdrage voor.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We zetten in op het versterken van de sociale basis en de preventieaanpak. Zo krijgen bewoners geen grotere problemen én wordt instroom in duurdere vervolgtrajectenvoorkomen. We gaan daarvoor slimme verbindingen leggen, bijvoorbeeld op het gebied van valpreventie en eenzaamheid.
- We zetten in op het tijdiger reageren op signalen van inwoners, bijvoorbeeld bij de Wmo-meldingen.
- We vergroten het inzicht in de klanttevredenheid om hiervan te leren in uitvoering, contractmanagement en beleid. Bij de maatwerkarrangementen bevragen wij cliënten rechtstreeks en op verschillende momenten. Bij vervoer en hulpmiddelen wordt het cliënttevredenheidsonderzoek van de aanbieders gebruikt. Uiteraard houden wij hierbij rekening met de privacyregels.
- We verminderen de marktwerking in de Wmo.
- We implementeren een nieuw inkoopcontract voor hulpmiddelen vanaf 1 februari 2024. Hier gaat een Europese aanbesteding aan vooraf omdat het contract met de huidige leveranciers afloopt (RIS315540).
- We vinden het belangrijk dat de dienstverlening van het collectief aanvullend vervoer op orde is. Daarom blijven we toezien op stiptheid, aanrijtijden en klanttevredenheid. Met het nieuwe contract is het doelgroepenvervoer vanaf 1 augustus 2023 geharmoniseerd waardoor materieel en personeel slimmer wordt ingezet in de verschillende vervoersstromen. Er is een belangrijke functie voor de onafhankelijke klachtencommissie om signalen en trends te bespreken met gemeente en vervoerder om de kwaliteit van het vervoer te verbeteren.
Dienstverlening Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning (JMO)
In de dienstverlening stelt de gemeente de Haagse inwoner met een hulpvraag centraal. We helpen personen in één keer goed. We bieden onze dienstverlening wijkgericht, laagdrempelig en integraal aan, in een doorgaande lijn van 0 tot 100 jaar en ouder.
De organisatie bestaat uit de Wmo-wijkteams (15 teams), de jeugdgezondheidszorg (9 locaties) en diverse stedelijke teams met een stads brede specifieke taak, zoals het daklozenloket en het veilig verder team.
In 2024 continueren we het werken in logische ketens, onder meer in afstemming met het gebiedsgerichte samenwerkingsverband jeugd, waardoor we beter samenwerken en beter maatwerk kunnen bieden. Hiermee willen we naast de samenwerking binnen JMO intensiever en op maatwerk gericht de samenwerking met onder andere de gemeentelijke diensten SZW en DPZ en met partners in de stad vormgeven.
Zorg en Innovatie
De gemeente ziet voor zichzelf een rol bij het bekend, laagdrempelig en toegankelijk maken van nieuwe technologie voor een brede doelgroep. Zorginnovatie kan onder meer helpen ouderen meer regie te geven, meer kwaliteit van leven en langer thuis te laten wonen. De gemeente pakt de opgave voor zorginnovatie samen op met zorgpartners in de stad, in de regio en met landelijke partners. Hierdoor ontstaat meer digitale inclusie en ook een infrastructuur, waar zorg en innovatie meer vanzelfsprekend zijn.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De ‘Technologie Thuis Verkenner’ maakt het aanbod van technologie voor iedereen inzichtelijk. Met deze online matchingstool kunnen bewoners, mantelzorgers en professionals hun behoeften matchen aan technologische hulpmiddelen. Haagse partners met uitleenservices voor technologie, de Technotheek van Schroeder van de Kolk en Slim Wonen van Saffier, gaan de Verkenner toepassen. Er is een extra applicatie voor (gedeeld) voorraadbeheer en uitleenlogistiek.
- Met de uitleenservice Digi redzaam Den Haag kunnen zowel inwoners als professionals op een laagdrempelige manier technologie uitproberen en erover leren. ROC Mondriaan verzorgt opleidingen voor organisaties zoals Respect Zorg, Wijkz en Schroeder van de Kolk.
- De bevindingen van het afgeronde living lab Heup-airbag worden gebruikt voor het verder uitwerken van een business case. Daarbij betrekken we de verzekeraar.
- De living lab E-huishouden laat zien hoe je de robotstofzuiger kunt inzetten binnen het domein van de huishoudelijke zorg. Het gaat om een pilot met 50 robotstofzuigers die in Den Haag worden ingezet. TZorg, Cordaan Thuisdiensten en Axxicom zijn hierbij betrokken: niet alleen de hulpen zetten de stofzuiger in maar ook de cliënten zelf. De Haagse Hogeschool voert een onderzoek uit.
- De werelden van het sociaal domein en het technologische innovatiedomein (zorgaanbieder en ondernemers) worden bij elkaar gebracht door de financieringsmogelijkheden, die Innovation Quarter beschikbaar stelt. Innovation Quarter is een regionale ontwikkelingsmaatschappij die werkt aan strategische, economisch en maatschappelijk impact voor Zuid-Holland. Dit maakt het samen ontwikkelen van nieuwe (maatwerk)oplossingen mogelijk.
Jeugdhulp | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
171.197 | 0 | 171.197 |
Doorontwikkeling Jeugd- en gezinshulp
Met het Haags Toekomstperspectief Jeugd- en Gezinshulp is de koers uitgezet voor een nieuwe werkwijze en bekostigingsmodel voor de jeugdhulp per 2024. De uitgangspunten van dit nieuwe stelsel zijn: gezinsgericht, gebiedsgericht, gericht op de sociale omgeving, toegankelijk en populatiebekostiging. Hiermee wordt de marktwerking uit het systeem gehaald en worden informele steunpunten beter benut. Het gebiedsgerichte samenwerkingsverband (bestaande uit een beperkt aantal aanbieders) is verantwoordelijk voor de preventieve activiteiten, basiszorg en specialistische jeugdhulp. Gemeente en samenwerkingsverbanden gaan een acht jaar durende samenwerking aan. Partnerschap is daarbij cruciaal. De sturing op de kwaliteit, toegankelijkheid en effectiviteit van zorg is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en het samenwerkingsverband (RIS315246).
Daar waar voorheen alle specialistische jeugdhulp (zowel alle ambulante hulp als jeugdhulp met verblijf) werd ingekocht door het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (Servicebureau) wordt vanaf 1 januari 2024 nog maar een deel van de specialistische jeugdhulp ingekocht door het Servicebureau. Het grootste deel van de ambulante jeugdhulp valt vanaf 1 januari 2024 binnen het Haags Toekomstperspectief Jeugd- en gezinshulp. Een deel van de specialistische jeugdhulp en jeugdhulp met verblijf blijft regionaal en blijven we gebruik maken van het Servicebureau.
In de gebundelde preventieaanpak (met inzet van jeugd-/ jongerenwerk en sport) worden kinderarmoede, onderwijsachterstanden en problematiek van ouders meegenomen. Jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg bieden we een goede basis en perspectief. Het gaat dan om een passende woonplek, school of werk en gezondheid. Daarnaast werkt het Rijk aan een aanpassing van de Jeugdwet, zodat het voor kinderen en ouders duidelijker wordt voor welke hulpvraag zij wel en niet ondersteuning kunnen krijgen. Wij passen het Haagse Toekomstperspectief Jeugd- en Gezinshulp aan naar aanleiding van deze aanpassing in de wet en naar aanleiding van de ontwikkelingen rondom de hervormingsagenda.
Wat doet de gemeente in 2024?
- Het borgen van de zorgcontinuïteit bij de overgang naar het nieuwe stelsel. Jeugdigen en gezinnen moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van de overgang naar het nieuwe stelsel.
- De gemeente gaat in samenspraak met het gebiedsgerichte samenwer kingsverband door met het versterken van de jeugdteams. De lokale teams in het samenwerkingsverband worden het vaste gezicht voor een gezin en blijven gedurende het gehele hulpverleningstraject betrokken.
- In het kader van sturen en monitoren wordt gestart met een beperkte set kernindicatoren, waarbij gebruikt wordt gemaakt van een combinatie van kwantitatieve data, kwalitatieve data en casuïstiek. Ook de wijze van rapporteren naar de raad over de ontwikkelingen en voortgang van de jeugd- en gezinshulp zal -in afstemming met de raad-veranderen.
- Het (door)ontwikkelen van het gebieds- en gezinsgericht werken als nieuwe pijlers van de Jeugd- en gezinshulp. De bekostiging van de samenwerkingsverbanden wordt geleidelijk doorontwikkeld naar een objectief gebiedsbudget. Hier wordt in 2024 mee gestart. Deze overgang duurt meerdere jaren zodat de budgetten geleidelijk overgaan in een objectief gebiedsbudget.
Jeugdhulpplus
Jeugdhulpplus, ook gesloten jeugdhulp genoemd, is voor kinderen en jongeren die niet geholpen kunnen worden met lichtere vormen van hulpverlening. Zonder behandeling vormen zij een risico voor zichzelf of voor hun omgeving. Het kabinet wil zo min mogelijk kinderen uit huis plaatsen en de gesloten jeugdhulp zoveel mogelijk afbouwen. Daarvoor is binnen deze hulpverlening een omslag nodig naar afbouw, kleinschaligheid en ambulantisering. We bouwen in regionaal verband de zogenaamde gesloten bedden binnen ‘jeugdhulpplus’ af en zorgen voor alternatieve vormen.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We bouwen het aantal ‘gesloten bedden’ af van 135 naar maximaal 60 eind 2024 in Zuid-Holland. Daarnaast worden 45 hybride bedden gecreëerd. Dit zijn bedden voor kinderen die wel hoog- intensieve zorg nodig hebben maar geen vrijheidsbeperkende (gesloten) maatregelen.
- We brengen de frictiekosten voor de afbouw en transformatie in beeld en doen hiervoor een beroep op landelijke gelden.
- We gaan door met de versterking en transformatie van de open jeugdhulp zodat dit alternatieven biedt voor jeugdhulpplus. Hierbij wordt ook kleinschaligheid bevorderd .
Gespecialiseerde jeugdhulp
In het Haags Toekomstperspectief Jeugd- en Gezinshulp gaat de gemeente de specialistische jeugdhulp in 2024 verder verbeteren door Jeugdhulp steviger te verbinden met aanpalende domeinen zoals onderwijs, volwassenen-ggz en bestaanszekerheid. Het doel is dat dit ook bijdraagt aan een beheersbaar, duurzaam en versterkt jeugdhulpstelsel.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De samenwerking met huisartsen voor het bieden van de juiste zorg op de juiste plek borgen bij de gebiedsgerichte samenwerkingsverbanden.
- Onderwijs is een belangrijke partner om een sterke en inclusieve sociale basis te creëren. Het (door)ontwikkelen van school als vind- en werkplaats is opgenomen in de opdracht aan de gebiedsgerichte samenwerkingsverbanden.
- Ieder kind kan op school leren en ontwikkelen door de inzet van o.a. onderwijs jeugdhulparrangementen (OJA's).
- Transformeren van de werkwijze binnen de gemeentelijke organisatie, bijvoorbeeld voor gezinsgericht werken, over de verschillende diensten heen.
- In 2024 worden activiteiten uitgevoerd uit de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden 2021-2025 (RIS309034). De ambities zijn vertaald in een vernieuwd uitvoeringsplan Regiovisie 2024-2025. De prioriteiten betreffen onder meer: voorzetting van de aanpak wachttijden, omvorming van de Jeugdzorg Plus en realisatie van alternatieven, afspraken rondom grensverkeerd van zorg in het onderwijs, voorbereiding op het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en het meten van de outcome van de jeugdhulp.
- We zetten in op passende jeugdhulp voor jongeren die dit het hardst nodig hebben.
Volksgezondheid | Wat mag het kosten (€1.000) | ||
---|---|---|---|
Wat gaan we daarvoor doen? | Lasten | Baten | Saldo |
84.164 | 47.116 | 37.048 |
Preventie en vroegtijdig signaleren
We zetten vol in op preventie met behulp van een integrale preventieaanpak. Hiermee werken we aan meerdere doelstellingen; terugdringen gezondheidsachterstanden, vergroten van bestaanszekerheid en kansengelijkheid en op termijn vermindering van de druk op de jeugd(zorg). Preventie wordt structureel onderdeel van een integrale aanpak op het gebied van gezondheid, sport, werk en inkomen/armoede, jeugdhulp, welzijn, onderwijs en taal. Wij richten ons met name op de relatie tussen armoede en gezondheid. We versterken hierbij de kracht van ouders en jongeren om generatie doorbrekend te kunnen werken. Zie voor verdere uitwerking ook onderdeel 2: jeugdpreventie.
Openbare gezondheidszorg
We continueren de inzet vanuit het actieprogramma preventie 2019-2023 en intensiveren dit vanuit de integrale preventieaanpak. Hiermee zetten we blijvend in op gezonde scholen, preventie van genotmiddelengebruik, gezond gewicht in een gezonde omgeving, mentale veerkracht & psychische gezondheid en seksuele gezondheid.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We intensiveren de Haagse Aanpak Gezond Gewicht (HAGG). We volgen het landelijke beleid op het gebied van een ‘Rijke Schooldag’, onder andere door gezonde voeding (bijvoorbeeld schoolontbijt) en verlengde schooldagen. In Bouwlust/Vrederust en Transvaal zetten we de wijkaanpak zoals we die al hebben in Laak en Moerwijk in. Verder versterken we de samenwerking met partners in de wijk en maken we de aanpak integraler door o.a. te combineren met schulden/armoedebeleid. Ook starten we met de inrichting van de ketenaanpak overgewicht voor kinderen waarin een sluitende keten van preventie en zorg wordt georganiseerd. Dit is een van de afspraken vanuit het Integraal Zorgakkoord dat door VWS, zorgverzekeraars en VNG is ondertekend.
- De gezonde keuze zou de gemakkelijke keuze moeten zijn. Dit is vaak niet het geval, doordat ongezond aanbod veelvuldig aanwezig is. We investeren in onze buitenruimte en voorzieningen om tot meer gezond gedrag uit te nodigen. Om een gezondere omgeving te realiseren onderzoekt de gemeente hoe zij een beter instrumentarium kan krijgen. Hierbij speelt het Rijk een belangrijke rol.
- Jongeren krijgen voorlichting van andere jongeren in het uitgaanscircuit over het gebruik van genotmiddelen. Naar verwachting zullen in 2024 ruim 100.000 bezoekers Drugskompas raadplegen, de middelenwebsite van Indigo. Het doel is om (onverantwoord) gebruik van alcohol en andere drugs zoveel mogelijk te beperken.
- We stimuleren ‘groenblauwe schoolpleinen’. Die dragen bij aan een duurzaam bewustzijn en een positieve leeromgeving. We zorgen ook dat schoolgebouwen een prettig binnenklimaat hebben en streven naar ‘gezonde scholen’.
- We zetten extra in op het versterken van de mentale weerbaarheid van jongeren (onder andere via het gezonde schoolprogramma en in de wijken). Volwassenen met spannings- en somberheidsklachten kunnen gebruik maken van verschillende fitprogramma’s. Het suicide-nazorg programma (SuNa) wordt doorontwikkeld naar SuMoNa (Suicide Monitoring en Nazorg), wat een sterk preventief karakter krijgt.
- We stimuleren gezonde seksualiteit onder andere door seksuele vorming op scholen en Sense-spreekuren voor jongeren. Groepen met een hoog risico op seksueel overdraagbare aandoeningen kunnen terecht bij het Centrum Seksuele Gezondheid (CSG) van GGD Haaglanden voor een soa-consult. Dit centrum participeert in het landelijke pre-expositie profylaxe (PrEP) programma, waarmee mensen, met verhoogd risico op hiv, een medicijn kunnen krijgen om hiv te voorkomen.
- Cultuursensitieve zorg, waarbij rekening wordt gehouden met de culturele achtergrond en waarden van onze inwoners, is uitgangspunt. Denk hierbij aan religieuze of culturele voedingsgewoonten.
Jeugdgezondheidszorg
De Jeugdgezondheidszorg binnen de Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) ondersteunen jeugdigen en hun ouders bij het opgroeien en opvoeden. De Jeugdgezondheidszorg volgt alle Haagse kinderen tussen de 0-18 jaar. Dat gebeurt via contactmomenten bij de Centra voor Jeugd en Gezin en via school. Preventie en vroeg-signalering zijn de basis van de dienstverlening.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De nieuwe dienstverlening van de JGZ wordt doorgezet, met de uitgangspunten kwalitatief, flexibel, met inspraak van ouders/ jeugdigen en extra ruimte voor zorg en ondersteuning aan jeugdigen in een kwetsbare positie. De JGZ behoudt ruimte voor innovatie, zoals meer outreachend werken in de wijken.
- Het cursusbureau wordt vernieuwd en wordt ingericht om bij te dragen aan het versterken van ouderschap.
- De gemeente intensiveert de aanpak verhogen van de vaccinatiegraad, Er komt een nieuwe adviseur verhogen Haagse vaccinatiegraad met een ambassadeursrol in de stad. We gaan extra inzetten op communicatie en heldere informatie (meertalig en visueel), we sluiten aan bij lager beroepsonderwijsinstellingen LBO’s in de wijken en we gaan samen met ketenpartners (op breed sociaal- medisch terrein) de gesprekken met ouders aan over het nut van de vaccinaties en de vele verhalen die hierover rondgaan. Insteek is heldere informatie zodat ouders een juiste keuze kunnen maken waarbij vertrouwen een belangrijk aandachtspunt is.
- De focus ligt op wijken in de stadsdelen Centrum, Laak en Escamp waar kinderen minder vaak worden gevaccineerd. De aanpak richt zich op wegnemen van belemmeringen, communiceren en informeren en het versterken van professionals.
- Het rijksvaccinatieprogramma wordt uitgebreid met het Rotavirus-vaccin en het vaccinatieproces op de locaties wordt aangepast om beter aan te sluiten bij de wensen van inwoners
GGD Haaglanden
GGD Haaglanden is de gemeentelijke gezondheidsdienst voor de regio Haaglanden. De GGD bewaakt, bevordert en beschermt de gezondheid van de inwoners in de regio. GGD. Uitgangspunt is gelijke kansen op een goede gezondheid voor iedereen. De visie 2030 van de GGD heeft 5 ambities: voorvechter gelijke kansen op een goede gezondheid, regionale partner acute problemen publieke gezondheid, adviseur voor een gezonde leefomgeving, veilig vangnet waar dat ontbreekt en deskundige, proactieve organisatie.
Wat doet de gemeente in 2024?
- De GGD voert in het kader van de integrale preventie aanpak activiteiten uit om zoveel mogelijk gezondheidswinst te behalen en gezondheidsverlies te voorkomen. Het gaat o.a. om programma’s als de Haagse Aanpak Gezond Gewicht, Nu Niet Zwanger, de Gezonde Schoolaanpak en de activiteiten in het kader van seksuele gezondheid.
- De GGD geeft inzicht in de gezondheidssituatie van de Haagse inwoners via de Gezondheidsgids. Daarnaast levert de GGD-maatwerkonderzoek en advies voor gezondheidsinterventies van de integrale preventieaanpak.
- De GGD bestrijdt infectieziekten. De GGD is actief betrokken bij de Haagse aanpak verhogen vaccinatiegraad, samen met de jeugdgezondheidszorg. Ze doet onderzoek naar de vaccinatiegraad op wijkniveau en sluit aan bij voorlichtingsbijeenkomsten in de stad.
- De GGD bevordert een gezonde leefomgeving, onder andere door mee te werken aan plannen voor Zuidwest. Ze adviseert proactief op nieuwe ontwikkelingen, zoals het gezond en actief leven akkoord en het integraal zorgakkoord.
- De GGD biedt een veilig vangnet waar dat ontbreekt. Zo heeft de GGD het meldpunt Zorgwekkend Gedrag. Inwoners kunnen hier melding maken van mensen die verplichte zorg nodig hebben.
Ambulancevervoer
De ambulancezorg GGD Haaglanden is onderdeel van de Regionale Ambulance Voorziening Haaglanden, kortweg RAV Haaglanden. De ambulancezorg GGD Haaglanden zorgt voor toegankelijke, kwalitatief hoogwaardige, veilige en betaalbare ambulancezorg op basis van het Landelijk Protocol Ambulancezorg. Door gebruik te maken van een data-dashboard is er continu zicht op de prestaties van de ambulances als het gaat om spreiding, aanrijd, - respons- en statustijden. Dit biedt de mogelijkheid om bij afwijkingen tijdig bij te sturen. Om de zorg betaalbaar te houden, wordt tijdens elke rit bekeken of vervoer naar het ziekenhuis nodig is of dat de zorg thuis geleverd kan worden.
Wat doet de gemeente in 2024?
- We verbeteren de zorg voor mensen met verward gedrag door gebruik te maken van specialistisch vervoer en zorg voor psychiatrische patiënten.
- We verbeteren de spreiding- en responstijd met een nieuwe opkomstlocatie van waaruit de ambulances vertrekken. We gaan ook werken met een nieuwe urgentie-indeling. Hierdoor kunnen we beter onderscheid maken tussen spoedritten en niet-spoedritten en kunnen ambulances gerichter en sneller rijden.
- We implementeren het Kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0, dat in 2020 door het Zorginstituut is vastgesteld. Op basis van dit kader wordt de kwaliteit gemeten en zo nodig bijgestuurd.
- Voor de loopbaanontwikkeling van medewerkers faciliteren we de personele uitwisseling met ziekenhuizen.
- Er komt een wervingscampagne voor nieuw personeel. Ook kunnen medewerkers van de ambulancedienst en van ziekenhuizen ruilen van werk. Zo willen we personeel binnenhalen en binnenhouden.
- RAV Haaglanden onderzoekt de mogelijkheden om slagvaardiger te worden door de inrichting van een RAV-bureau en aanpassingen in de governance.