Programma's

Mobiliteit

Beoogd maatschappelijk effect: wat willen we bereiken?

Om de groeiende stad bereikbaar, verkeersveilig en aantrekkelijk te houden voor inwoners, bedrijven en bezoekers zetten we in op de mobiliteitstransitie: lopen, fietsen en OV worden in combinatie met mobiliteit-oplossingen op maat steeds belangrijker in de leefbare en dynamische stad van de toekomst. Door voorrang te geven aan schone, slimme, ruimte-efficiënte en veilige mobiliteit wordt onze stad nog meer aangenaam en leefbaar. Het openbaar vervoer, de fiets en lopen moeten de meest vanzelfsprekende keuze worden, zeker in (binnen)stedelijke en regionale verplaatsingen. We verbeteren het gemak, veiligheid en snelheid om -de combinatie van- deze vervoermiddelen nog aantrekkelijker te maken. Daarnaast kan de deelauto als alternatief voor de particuliere auto bijdragen aan een efficiënter autogebruik. Daardoor is er minder parkeerruimte nodig en is er onder meer plaats voor extra groen. Bovendien wordt de combinatie van OV en fiets steeds belangrijker voor de verbinding in en tussen de steden. Veilig, efficiënt, op maat, schoon, ruimte-efficiënt, betaalbaar en verbonden met de regio.

Wat doet de gemeente in 2024?  

·         We blijven binnen het Programma Verkeersveiligheid inzetten op ‘'Maak een punt van nul’ door jaarlijks €4 mln. te investeren in gedragscampagnes en het verkeersveilig maken van wegen  

  • We blijven fietsgebruik in Den Haag stimuleren door op de ingeslagen weg door te gaan met de aanleg van sterfietsroutes, het samen met de Fietsersbond verbeteren van bestaande fietsroutes en door er voor te zorgen dat bewoners die om uiteenlopende redenen niet kunnen fietsen toch gaan fietsen. We werken eveneens aan het realiseren van nieuwe fietsroutes in CID-Binckhorst (zoals de Verlengde Velostrada en het Trekfietstracé).

·         Duurzame mobiliteit wordt versneld via de werkagenda duurzame mobiliteit, de klimaattafels, logistiek en de 100 Climate Neutral & Smart Cities Mission en het uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit, Parkeren en Hubs
·         Het aanpassen van onze regionale- en stedelijke hoofdroutes krijgt een extra impuls van €4 mln. per jaar. Daarmee werken we aan een verbetering van de doorstroming op de Erasmusweg, Hildebrandplein en Zevensprong 
·         Versterken van de Internationale Zone door een studie naar het ondergronds brengen van auto- en railinfrastructuur. Zo verkorten we de reistijd van en naar de Internationale Zone o.a. bezien vanuit het centraal station, wordt de omgeving verder vergroend (aanhechten Park Hollandse Duinen), verbetert de veiligheid van de omgeving en wordt de doorstroming verbeterd voor de fietser en de auto ten behoeve van (boven)regionale verplaatsingen. Zo verstevigen we de status van de Internationale Zone en daarmee de positie van Den Haag als de Internationale Stad van Vrede & Recht.
·         Parkeervergunningsysteem wordt gemoderniseerd.

  • We geven meer ruimte aan wandelen en fietsen en vernieuwen de infrastructuur van de lijnen 6 en 12, zodat het OV echt voor iedereen comfortabel en toegankelijk is (overal lage vloertrams) en tevens de capaciteit verder toeneemt.

·         We doen een verkenning naar en investeren in opwaardering van Knooppunten zoals Laan van NOI, Moerwijk en HagaHUB (Haga Ziekenhuis Leyburg)
·         We blijven nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit volgen en waar mogelijk benutten: het verder ontwikkelen van mobiliteitshubs, mogelijkheden voor SMART-parking, Smart Mobility, Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (zoals de Haagse Hopper) en nieuwe technologieën 
·         We werken aan de uitwerking van de hoogwaardig openbaar vervoerverbinding (HOV) CID-Binckhorst. Hierop vooruitlopend werken we aan een tijdelijke vrijliggende busbaan langs de Binckhorstlaan tussen de Mercuriusweg en de Zonweg.
·         We nemen de nieuwe bediencentrale op het Noordelijke Havenhoofd in gebruik  
·         We bouwen 30 à 40 verkeersinstallaties om naar een intelligent systeem (I-VRI) 
·         We breiden het betaald parkeren gebied verder uit. Er wordt parkeerregulering ingevoerd op de volgende plekken: Vogelwijk-Midden en Vogelwijk-Zuid, Kijkduin, Moerwijk-West en Moerwijk-Zuid, Architectenbuurt en omgeving Meppelweg en Morgenstond Zuid, Oost en West.
·         We bereiden een nieuwe beheer- en exploitatieovereenkomst voor de stallingsgarages voor.  

  • We onderzoeken de mogelijkheden om de kruising Benoordenhoutseweg/Willem Witsenplein verkeersveiliger in te richten.
  • Het doel van gratis OV voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar is de mobiliteitstransitie verder te stimuleren en dan met name invulling te geven aan de doelstelling betaalbaarheid. Daar waar het reizen met de individuele auto geen extra kosten met zich mee brengt is dit wel aan orde bij reizen met OV. De uitwerking van de pilot zal gebeuren met in ieder geval HTM en MRDH (OV NEXT). Het streven is om ook de andere HTM gemeenten aan dit project te binden (en eventueel te laten bijdragen). Reizigers houden zich immers in de regel niet aan gemeentegrenzen en reizen gemaakt in onze stad hebben vaak een start of een eindpunt verder in de regio. Voor de bekostiging van deze pilot is €5,490 mln. gereserveerd in het coalitieakkoord en waarvan € 1,49 mln. in 2024 beschikbaar is. Er wordt allereerst gestart met het opzetten en voorbereiden van de pilot, waarbij de startdatum onder andere afhankelijk is van overleg met HTM/MRDH en de buurgemeenten.

Programma op hoofdlijnen

bedragen x € 1.000

Begroting

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

96.944

133.273

101.930

97.137

83.293

Baten

92.265

92.713

99.963

103.113

103.113

Saldo exclusief reserves

4.679

40.560

1.967

-5.976

-19.820

Toevoegingen

13.305

0

0

0

0

Onttrekkingen

2.030

4.515

6.974

3.365

230

Saldo inclusief reserves

15.954

36.045

-5.007

-9.341

-20.050

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1000

133.273

4,1 %

97.228

3,0 %

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16