Kostentoerekening heffingen
Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal 100% kostendekkende tarieven. In
onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2024
inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per
verordening bepaald.
Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000) | 2024 |
---|---|
Lasten (zie programma 9) | |
Toegerekende lasten | 91.973 |
Kwijtscheldingen | 10.591 |
Toegerekende overhead | 3.710 |
Toegerekende BTW | 11.890 |
Totaal toegerekende lasten | 118.164 |
Baten | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 111.486 |
Diverse baten (dividend, huur, boeten e.d.) | 6.678 |
Totale baten | 118.164 |
Dekkingspercentage | 100% |
De kosten en opbrengsten worden over de gehele verordening afvalstoffenheffing beoordeeld. Uitgangspunt is gedifferentieerde tarieven per huishoudtype, waarbij meerpersoonshuishoudens meer betalen dan huishoudens met een of twee personen. Over de kostentoerekening wordt opgemerkt dat er voor gekozen is:
- de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing,
- de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing,
- het dividend HMS te verrekenen met de afvalstoffenheffing.
De lasten voor afvalverwijdering stijgen door de groei van de stad en de indexering. Gelet hierop stijgen de tarieven voor de afvalstoffenheffing voor 2024 met de trend van 4,22%.
Rioolheffing (bedragen x € 1.000) | 2024 |
---|---|
Lasten (zie programma 9) | |
Toegerekende lasten | 47.315 |
Kwijtscheldingen | 20 |
Toegerekende overhead | 1.002 |
Toegerekende BTW | 6.262 |
Totaal toegerekende lasten | 54.599 |
Baten | |
Opbrengst rioolheffing | 54.240 |
Diverse baten | 359 |
Totale baten | 54.599 |
Dekkingspercentage | 100% |
De Wet milieubeheer verplicht gemeenten om periodiek een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) vast te stellen. Daarin moet worden aangegeven op welke plekken welke voorzieningen zijn of worden gerealiseerd, op welke wijze de gemeente inhoud geeft aan zijn zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, hoe de afstemming is geregeld tussen de gemeente en het waterschap en wat de gevolgen voor het milieu zijn van de aanwezige voorzieningen en de in het plan aangekondigde activiteiten. Voor de periode 2021- 2025 is op 11 februari 2021 een nieuw GRP door de raad vastgesteld (RIS 306620). De invulling van de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijk rioolstelsel wordt bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/grondexploitatie. De Verordening rioolheffing is gebaseerd op het uitgangspunt dat de uitgaven worden gedekt uit de opbrengsten van de gemeentelijke rioolheffing.
De rioolheffing in Den Haag bestaat uit twee onderdelen: een vast eigenarentarief en een aparte heffing voor grootverbruikers van water. Als een gebruiker meer dan 500 kubieke meter leidingwater en/of grondwater loost in het riool wordt een rioolheffing grootverbruik in rekening gebracht. De eerste 500 kubieke meter is vrij, daarna wordt voor iedere volgende 500 kubieke meter afvalwater een tarief in rekening gebracht. Om te bepalen hoeveel water wordt geloosd, wordt de geloosde hoeveelheid afvalwater gelijkgesteld aan het drinkwaterverbruik. Extra waterverbruik zorgt ervoor dat het rioleringsstelsel en gemalen hierop moeten worden aangepast, hetgeen extra kosten met zich meebrengt. Dit rechtvaardigt een hoger tarief. Er is geen sprake van kruissubsidiëring.
De tarieven rioolheffing worden in 2024 trendmatig met 4,22% verhoogd.
Omgevingsvergunning (bedragen x € 1.000) | 2024 |
---|---|
Lasten | |
Toegerekende lasten | 21.453 |
Toegerekende overhead | 9.050 |
Toegerekende BTW | 123 |
Totaal toegerekende lasten | 30.626 |
Baten | |
Opbrengst omgevingsvergunningen (heffing leges) | 24.553 |
Inkomsten taakveld excl. Heffingen | 500 |
Totale baten | 25.053 |
Dekkingspercentage | 81,8% |
De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere aanvraag of vergunning worden gemaakt (kruissubsidiëring). Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden, is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen grote en kleine bouwplannen.
Conform het BBV wordt het saldo van baten en lasten verrekend met de voorziening bouwleges. Door middel van de voorziening bouwleges worden de tarieven in de loop van de jaren geëgaliseerd.
Er is voor gekozen om de volgende specifieke activiteiten buiten de kostentoerekening te houden:
- Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.
- De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunningen, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.
Ook voor de overige kostendekkende heffingen zijn calculaties gemaakt. Hiervoor verwijzen wij naar de bijlage Gemeentelijke tarieven.