Programma's

Onderwijs

Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2024?

 

Onderwijsachterstandenbeleid en taal

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

86.755

47.175

39.580

Kansengelijkheid in het primair onderwijs – optimale leer- en ontwikkelomgeving
De gemeente en schoolbesturen hebben via de Haagse Educatieve Agenda afgesproken om samen te werken aan het bevorderen van de kansengelijkheid in het onderwijs. Hiervoor gebruiken we de geoormerkte middelen uit het onderwijsachterstandenbeleid. Op basis van objectieve criteria willen we zo precies die groepen bereiken die deze extra aandacht nodig hebben. Zo willen we als gemeente de kwaliteit van onderwijs verbeteren door in te zetten op een optimale- leer en ontwikkelomgeving met aandacht voor taalstimulering en specifieke doelgroepen.  

1.Taal en voorschoolse educatie
Taalontwikkeling wordt gestimuleerd met het actieplan Taal (RIS316363). Bij voor en vroegschoolse educatie wordt vooral ingezet op taalstimulering en het voorkomen van ontwikkelachterstanden. Volwasseneducatie richt zich op basisvaardigheden voor met name taal maar ook rekenen en het bestrijden van laaggeletterdheid

Actieplan Taal
In samenwerking met partners, zoals de bibliotheek en taalaanbieders, start de gemeente een actieplan tegen taalachterstanden en laaggeletterdheid. Er is een nieuwe taalaanpak beschreven waarbij vooral ingezet wordt op de taalvaardigheid van jonge kinderen en hun ouders. Zo doorbreken we de cyclus dat taalachterstanden en laaggeletterdheid de deelname aan de maatschappij en kansen op werk beperkt. Ook taalonderwijs aan onder andere werkzoekenden, die de taal niet goed beheersen, wordt gestimuleerd door middel van volwasseneneducatie.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • In 2024 voeren wij het Actieplan taal uit. In dit Actieplan ligt de focus van ons taalaanbod op het gezin met kinderen van 0-12 jaar, om zo vroeg mogelijk taalachterstanden (en vanaf 16 jaar) laaggeletterdheid tegen te gaan. Dit doen wij met interventies passend onder vier actielijnen die zijn opgenomen:
    1. Samen signaleren waarbij aandacht is voor vroege signalering en wij onder andere een (financiële) impuls doen aan de interventie Spel aan Huis.
    2. Samen met ouders waarbij wij minimaal 10 groepen starten waar ouders taalles kunnen volgen en hun kind tegelijk wordt opgevangen.
    3. Samen lezen waarbij onder andere boeken worden uitgedeeld bij de voedselbanken, waar wij een (financiële) impuls doen aan de interventie van de VoorleesExpress en waar wij minimaal 36 scholen laten aansluiten bij de Bibliotheek op School.
    4. Samen aan de slag waarbij samenwerking binnen de gemeente centraal staat om met verschillende diensten en afdelingen te komen tot een Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG).

Voor- en vroegschoolse educatie
De voorschoolse educatie is bedoeld voor alle kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar met een (dreigende) taal- of ontwikkelachterstand. Doelgroepkinderen krijgen hiermee de kans om achterstanden in te lopen en goed van start te gaan in groep 1 van het primair onderwijs.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • Vanaf 1 juli 2023 ontvangen alle jonge kinderen in Zuidwest en Laak een automatische indicatie. Dit betekent dat al deze kinderen naar voorschoolse educatie kunnen. (moties pilots ‘Help kinderen sneller aan voorschoolse educatie’ (RIS312123 ) en ‘Prioriteer voorschoolse educatie in kwetsbare wijken’ (RIS312124 ).
  • Er worden open dagen gehouden op de voorscholen in de stad om ouders laagdrempelig kennis te laten maken met voorschoolse educatie.
  • We stimuleren uitbreiding van voorschoolse educatie op kinderopvanglocaties in Den Haag.
  • We maken de voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen vanaf 1 januari 2024 gratis. Hiermee streeft de gemeente naar een stijging in het bereik.
  • We nemen financiële en administratieve drempels om gebruik te maken van voorschoolse opvang weg. We gebruiken de voorscholen ook om meer en beter contact met ouders/verzorgers te krijgen, onder andere door een koppeling met de aanpak van laaggeletterdheid. Voor deze aanpak zijn in 2024 middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld.  

Volwasseneneducatie
De gemeente zorgt voor ruim aanbod in trajecten basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) voor volwassenen die moeite hebben met basisvaardigheden (NT1 en NT2). Dat geldt zowel voor inwoners die hier zijn geboren en getogen als voor nieuwkomers via de inburgering en daarna. Daarnaast heeft de gemeente extra aandacht voor het bieden van passend aanbod en goede doorstroom van deelnemers en het vergroten van het bereik van laaggeletterden.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We verruimen het lesaanbod in trajecten basisvaardigheden voor volwassenen. Dat betreft regulier lesaanbod op centrale plekken en in de wijk, aanbod voor specifieke doelgroepen (met name ouders van jonge kinderen) en taalmaatjes.
  • We zetten extra in op een betere samenwerking van de Haagse taalketenaanpak.    

2. Brede leer- en ontwikkelomgeving in het primaire onderwijs
Kinderen ontwikkelen zich het beste in een omgeving die hen uitdaagt op verschillende gebieden: op cognitief, sociaal-emotioneel en fysiek gebied. De gemeente ondersteunt scholen om hun leerlingen deze omgeving te bieden.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We investeren in extra en intensieve leertijd door leerlingen uit een minder kansrijke omgeving extra te ondersteunen, middels activiteiten die bijdragen aan de beheersing van de Nederlandse taal en het inlopen/voorkomen van achterstanden, waarmee kansen op een goede onderwijs carrière worden vergroot.
  • Door het stimuleren van samenwerking tussen school/opvang, ouders en omgeving worden kinderen meer kansen geboden om hun talenten te ontwikkelen. Dit gebeurt met een breed aanbod op het gebied van cultuur, kunst, sport, wetenschap & techniek en welzijn, onder en na schooltijd. Ook zijn er in 2024 zomer- en weekendscholen voor het primair onderwijs en wordt er een integraal zomerprogramma voor kinderen in de Den Haag georganiseerd.
  • We volgen het landelijke beleid op het gebied van een ‘Rijke Schooldag’, onder andere door gezonde voeding (bijvoorbeeld schoolontbijt) en verlengde schooldagen.
  • We stellen geven leerlingen gelijke kansen als het gaat om deelname van kinderen aan schoolreizen en excursies. We vinden dat financiële beperkingen van ouders of opvoeders hierbij geen rol mogen spelen.
  • We dragen bij aan een soepele overgang tijdens de hele schoolloopbaan, waarmee schooluitval wordt voorkomen en het verliezen van talent en motivatie wordt tegengegaan.
  • We ondersteunen scholen in het kunnen bieden van een veilige omgeving voor haar leerlingen. Een omgeving waarin zij zichzelf kunnen zijn, zich kunnen ontwikkelen en zich geaccepteerd voelen.

3. Aanmelden primair onderwijs en overgang primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
De gemeente zet zich in voor een even grote kans voor ieder kind om toegelaten te worden tot de basisschool van zijn of haar keuze. Hiertoe moet de aanmeldprocedure transparant, objectief, toegankelijk en zoveel mogelijk digitaal zijn. In overleg met AanmeldenPO en op basis van het jaarverslag analyseert de gemeente waar eventuele knelpunten zitten met betrekking tot gelijke kansen om op de basisschool van keuze te worden geplaatst. De moeilijkheid zit in het bereiken van alle ouders in alle wijken.

De gemeente zet zich daarnaast in op een eerlijke overgangsprocedure van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs waarbij alle leerlingen dezelfde kansen hebben om toegelaten te worden tot een voorkeursschool. We streven naar een passend schooladvies en een juiste onderwijsplek in Den Haag voor elke aanstaande brugklasser. We waken er daarbij voor dat dit niet leidt tot (verdere) segregatie. Tot slot blijft de gemeente het adviseringsproces en plaatsingsproces volgen.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • De gemeente verstuurt informatiekaarten naar ouders om hen erop te wijzen dat zij zich kunnen oriënteren op een schoolkeuze en dat zij hun kind kunnen aanmelden bij een basisschool. Op beide informatiekaarten is een QR-code toegevoegd die verwijst naar meerdere talen (Pools, Arabisch, Engels, Turks en Roemeens).
  • De ouders ontvangen twee keer per jaar een oudervragenlijst om de ervaringen van ouders met de aanmeldprocedure te inventariseren. Opvallendheden worden ingebracht in de gesprekken met schoolbesturen en AanmeldenPO.
  • Subsidie voor de professionaliseringsactiviteiten voor leerkrachten en voorlichtingsactiviteiten voor ouders aangaande het adviseringsproces , om daarmee een passend schooladvies voor ieder kind te stimuleren.
  • We zullen eventuele dingen die opvallen bij het adviseringsproces en plaatsingsproces bij de schoolbesturen en BOVO-Haaglanden agenderen.

Kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs
De gemeente bevordert kansengelijkheid in het voortgezet onderwijs met een kwalitatief goed onderwijsaanbod en met het stimuleren van een brede leer- en ontwikkelomgeving. Het doel is dat alle leerlingen op een plek terecht komen die het meest past bij hun onderwijsniveau. De focus ligt op de scholen waar de kansenongelijkheid het grootst is en waar de meeste leerlingen in een ongelijke positie verkeren. Uiteraard is het belangrijk dat hierbij aantoonbaar effectieve aanpakken worden gebruikt.

Optimale leer- en ontwikkelomgeving

1. Brede leer- en ontwikkelomgeving
Wat doet de gemeente in 2024?

  • Het aanbod over 2024 is gericht op extra en intensieve leertijd, brede talentontwikkeling (met sport, muziek, kunst, cultuur, wetenschap en techniek) en studieondersteuning op school voor leerlingen die deze mogelijkheden niet van huis uit meekrijgen. Ook zullen er in 2024 vakantie- en weekendscholen zijn voor het voortgezet onderwijs en wordt er een integraal zomerprogramma voor jongeren in de Den Haag georganiseerd.
  • De huiswerkfaciliteiten die geboden worden in de bibliotheekvestigingen worden ook in 2024 in stand gehouden. Dit is in het bijzonder voor leerlingen uit achterstandswijken die thuis geen goede studieplek hebben en minder of geen toegang hebben tot huiswerkbegeleiding.
  • We stimuleren de leerlingbegeleiding in heterogene brugklassen.
  • We zetten middelen in voor schoolreisjes en excursies, zodat alle leerlingen aan deze activiteiten kunnen deelnemen.
  • Door de toestroom van nieuwkomers worden de mogelijkheden voor Internationale schakelklas (ISK) en nieuwkomers in het onderwijs en samenleving uitgebreid.

2. Samenleven op school
De gemeente stimuleert scholen om een veilig klimaat te bieden. Hierbij intensiveren we de samenwerking tussen scholen, jeugdwerk, politie en het openbaar ministerie. En we verbeteren de aansluiting met (jeugd)hulpaanbieders. Er komt een messenverbod op scholen. Samen met de scholen besteden we aandacht aan de Week tegen het pesten.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • Er wordt extra geïnvesteerd in het bevorderen van de veiligheid op en rond de school. De gemeente zet in op deskundigheidsbevordering van de schoolteams en op het faciliteren van een effectief netwerk schoolveiligheid. Zo gaat de gemeente in 2024 starten met het aanbiedingen van trainingen aan veiligheidscoördinatoren en andere onderwijsprofessionals en gaan nieuwe netwerken (op lokaal en stedelijk niveau) ervoor zorgen dat scholen zorgwekkende signaleren effectief kunnen signaleren en adresseren. Op deze manier werkt de gemeente gezamenlijk met de scholen aan het tegengaan van wapenbezit en -geweld, ondermijning en radicalisering.
  • We willen met de versterkte inzet in 2024 ook de sociale cohesie op school bevorderen. Door middel van subsidies en deskundigheidsbevordering van schoolteams wil de gemeente discriminatie, racisme, antisemitisme en islamofobie tegengaan.

Voldoende bevoegde en bekwame en onderwijsprofessionals
Den Haag is één van de steden met het grootste tekort aan leraren in het primair en voorgezet onderwijs. Er is grote behoefte aan leraren die goed functioneren in de grote stad. De primaire verantwoordelijkheid voor het oplossen van het lerarentekort ligt bij het Rijk. Daar kunnen de meer fundamentele maatregelen worden getroffen, in de sfeer van arbeidsvoorwaarden en ruimte in wet- en regelgeving. Omdat het tekort aan bevoegde leraren nog zeker tot 2030 zal aanhouden, is het uitgangspunt in het gemeentelijke beleid om scholen te ondersteunen met de inzet van andere professionals en andere organisatievormen het onderwijs vorm te geven.  

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We stellen, in samenspraak met het onderwijs, een pilotbudget beschikbaar voor een beurs voor ongeveer 50 nieuwe PABO studenten die na afronding van hun studie een aantal jaar in Den Haag moeten lesgeven.
  • Professionalisering onderwijsondersteunend personeel en vakkrachten.
  • Inzet studenten en facilitering voor duurzaam anders organiseren van het onderwijs.
  • Realiseren van een matchingsplatform samen met schoolbesturen met onder andere sport-, cultuur- en welzijnspartners te realiseren.
  • Eerder is gestart met een wervings- en imagocampagne voor het aantrekken van studenten voor de pedagogische academie voor het basisonderwijs (pabo) en lerarenopleidingen, deze campagne zal in 2024 worden voortgezet.
  • Het aantrekken, opleiden en begeleiden van zij-instromers.
  • Faciliteren stedelijk begeleidings- en professionaliseringsprogramma voor startende leraren voortgezet onderwijs.
  • Uitvoeren en waarborgen van het convenant noodplan lerarentekort Den Haag ( Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag | Convenant | Aanpak Lerarentekort ) .
  • Het verder ontwikkelen van een unieke, Haagse universitaire lerarenopleiding. Die is dubbelgraads en gericht op de uitdagingen van lesgeven in een grote stad.
  • Voortzetten van het parkeervergunningenbeleid voor leraren (1 op 1 fte).
  • Aandacht voor meer huisvesting voor leraren, onder andere via afspraken met verhuurders en woningcorporaties.
  • Voor het aanpakken van het lerarentekort wordt landelijk ingezet op samenwerking tussen onderwijssectoren, kinderopvang en andere partijen in onderwijsregio’s. De onderwijspartners en de gemeente zetten in op het inrichten van een onderwijsregio Den Haag en omgeving.

Onderwijs dat bijdraagt aan de brede welvaart van Hagenaars

1.Internationaal onderwijs
De gemeente wil voldoende plekken in het internationaal onderwijs voor kinderen van internationals die voor een beperkte duur in Nederland verblijven. Daarvoor werken we samen met de internationale scholen en we houden de ontwikkelingen in de komst van internationale werknemers in de gaten.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We organiseren periodiek overleg met de internationale scholen en de regiogemeenten.
  • We houden ontwikkelingen in de gaten, we meten de instroom van kinderen in het internationaal onderwijs in de regio en verwerken dit in de update van het jaarlijkse monitoring rapport.

2. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt in mbo en hbo
Om jongeren goed voor te bereiden op de veranderende arbeidsmarkt en de aansluiting vanuit het onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren, stimuleren we onderwijsvernieuwing in het mbo en hbo. Ook zetten we, in samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen, in op de ontwikkeling van een ruimer en toegankelijker aanbod, gericht op om- en bijscholing van werkenden en werkzoekenden ten behoeve van leven lang ontwikkelen. We weten nooit precies hoe de economie zicht ontwikkelt, daarom moeten we vooruitkijken en zorgen voor een zo goed mogelijk onderwijsaanbod dat aansluit op de arbeidsmarkt. We spelen hierin een faciliterende rol.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • Als eerste stap is de notitie Sporen naar aan arbeidsmarkt die werkt voor de stad (RIS314887 ) uitgebracht. De gemeente werkt aan de verdere uitwerking met partners aan werkgeverszijde, mbo en hbo-instellingen en samenwerking met organisaties die werkzoekenden kunnen begeleiden naar betaald werk.
  • We stimuleren en faciliteren de instellingen voor mbo en hbo bij het innoveren van opleidingen en bij het ontwikkelen van aanbod voor werkenden, met name in tekortsectoren. Dit draagt bij een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en aan een leven lang leren en ontwikkelen. Er is bijzondere aandacht voor modulair onderwijs. Dit draagt bij aan het opleiden van meer vakmensen.

3. Tegengaan stagediscriminatie
In Den Haag zijn zorgen over stagediscriminatie. De gemeente stimuleert daarom een gezamenlijke aanpak met instellingen in het mbo en hbo, werkgevers, meldpunten, jongerenorganisaties en maatschappelijke organisaties ten behoeve van gelijke stagekansen.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We blijven samenwerken met instellingen in het mbo en hbo, werkgevers, meldpunten en maatschappelijke organisaties aan de uitvoering van de Haagse Aanpak Gelijke Stagekansen. Daarbij zetten we met name in op het vergroten van de meldingsbereidheid van studenten, het verminderen van handelingsverlegenheid bij stageprofessionals en het verzamelen van data over stagediscriminatie.
  • Bij de gemeente bieden we MBO-stage- en traineeplekken aan.

4.Inve steren in een divers aanbod van hoger onderwijs en (toegepast) onderzoek
De aanwezigheid van hogescholen en universiteiten is een verrijking voor onze stad. We bevorderen het samenwerkingsverband tussen Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit. Ook omdat zij een rol spelen in het gezamenlijk aanpakken van maatschappelijke vraagstukken, zien we hun aanwezigheid als een meerwaarde. De gemeente stimuleert instellingen in het hoger onderwijs om nieuwe opleidingen en onderzoeksprogramma’s in Den Haag te ontwikkelen. Het gaat met name om opleidingen die aansluiten bij het profiel van Den Haag als internationale stad van vrede en recht en als bestuurlijk centrum van Nederland.

Ook zet de gemeente in op het vergroten van maatschappelijk en economisch rendement van kennis. Hier gaat het om activiteiten gericht op het ontwikkelen van (toegepast) onderzoek, netwerkvorming, kennisdeling en samenwerking tussen onderwijsinstellingen (wo, hbo en mbo), gemeentelijke diensten en andere belanghebbenden. Ook het vergroten van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor eerste-generatie-studenten valt binnen deze doelstelling.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We stemmen de ambities van de hoger onderwijsinstellingen af met gemeentelijk beleid. Hiervoor organiseert de gemeente periodiek overleg met de hoger onderwijsinstellingen en verbindt de gemeente hoger onderwijsinstellingen aan onze netwerken in de stad.
  • We verstrekken in 2024 subsidies gericht op onderwijsvernieuwing en onderzoekssamenwerking in en met de stad.

5.Investeren in een aantrekkelijke studentenstad
De gemeente zet blijvend in op verbetering van het studentenklimaat en vergroot zo de aantrekkelijkheid van Den Haag als studentenstad. Via themateams wordt gewerkt aan onderwerpen als studentenhuisvesting, studentenwelzijn, de Haagse introductieperiode (HI The Hague) en informatievoorziening aan studenten. Ook studenten uit het mbo worden hierbij betrokken.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We werken met studenten-, studentensport- en studieverenigingen en Haagse hoger onderwijsinstellingen via het Platform Student & Stad intensief samen aan belangrijke studentenstad gerelateerde thema’s.
  • Studentenparticipatie speelt een sleutelrol als het gaat om het verbeteren van het studentenklimaat, studenten weten immers zelf het beste wat nodig en gewenst is. De gemeente stimuleert daarom studenten- en studie- en studentensportverenigingen om initiatief en verantwoordelijkheid te nemen en te komen met voorstellen om het Haagse studentenklimaat te verbeteren en/of een bijdrage te leveren aan de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor eerste generatie studenten. Het platform Student & Stad faciliteert de studenten bij de organisatie en uitvoering. Om dit te faciliteren worden in 2024 subsidies verstrekt voor dergelijke activiteiten.
  • We verkennen samen met het ROC Mondriaan, als grootste mbo-instelling in Den Haag, en in gezamenlijkheid met platform Student & Stad hoe mbo-studenten kunnen aansluiten bij de Haagse introductieweek en deel kunnen nemen aan studentensportverenigingen.

Een passende plek voor ieder kind
Elk kind heeft recht op toegankelijk en passend onderwijs. Dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Vaak is meer inzet nodig om dit voor elkaar te krijgen. Er wordt daarom samen met het onderwijsveld, jeugdzorg en ouders-verzorgers bekeken waar een passende plek kan worden geboden met de meest optimale ondersteuning. Zodat ook zij die een hulpvraag hebben zich optimaal kunnen ontwikkelen, hun onderwijskansen vergroten en het diploma of certificaat halen dat past bij hun talenten en capaciteiten.

Zo bieden de samenwerkingsverbanden passend onderwijs en de gemeente speciale trajecten aan voor kinderen die extra ondersteuning en/of zorg nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. Dit gebeurt vanuit scholen voor speciaal onderwijs maar ook met ambulante ondersteuning. Hiermee wordt ingezet om schooluitval tegen te gaan en langdurig thuiszitten te voorkomen.

Binnen het MBO zal vanuit de RMC/VSV-functie met het onderwijsveld de samenwerking met jeugdzorg, WMO en WenI worden geïntensiveerd. De maatwerk en coaching trajecten worden voortgezet om dreigend uitval tijdig te signaleren en zo adequate ondersteuning te kunnen bieden. Waarbij het doel is uitval voorkomen en het behalen van een startkwalificatie te vergroten.

Kinderopvang

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

5.430

5.050

380

Kinderopvang is een belangrijke voorziening in de stad. Duizenden kinderen van 0 tot 12 jaar maken er dagelijks gebruik van. In de kinderopvang moeten kinderen zich veilig voelen en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. De kinderopvang draagt zo bij aan een goede start voor kinderen in het basisonderwijs en de samenleving. Daarnaast is goede kinderopvang essentieel voor Den Haag als aantrekkelijke vestigingsstad voor ouders en werkgevers. De kinderopvang omvat de volgende voorzieningen: Kinderdagverblijven (KDV), Buitenschoolse Opvang (BSO), Gastouderbureaus (GOB) en Voorzieningen voor Gastouderopvang (VGO). Gemeenten zijn volgens de Wet kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen. Jaarlijks legt iedere gemeente verantwoording af aan het Rijk over het toezicht en de handhaving. De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt dit en koppelt haar bevindingen terug aan iedere gemeente.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • De GGD Haaglanden inspecteert in opdracht van de gemeente jaarlijks alle centra voor dagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus. Ook worden gastouders bezocht. In opdracht van de gemeente inspecteert de GGD ook ieder jaar een deel van de locaties waar voorschoolse educatie (VE) wordt geboden. Dit om extra aandacht te kunnen geven aan de kwaliteit van VE en om houders te stimuleren in het borgen en versterken van deze kwaliteit. We noemen dit de Kwalitatieve VE spiegel.
  • We houden het Haagse deel van het landelijk register kinderopvang bij en handelen aanvragen voor toestemming tot exploitatie kinderopvang af.
  • Waar nodig handhaven wij als gemeente de kwaliteit van de kinderopvang.Deze kwaliteit is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de kinderopvangorganisaties (praktijk), de GGD (controle) en de gemeente (handhaving). Een goede samenwerking is dan ook belangrijk en draagt bij aan het voorkomen van overtredingen. De gemeente Den Haag blijft daarom in gesprek met de kinderopvangorganisaties en zorgt enkele keren per jaar voor een nieuwsbulletin om organisaties te informeren over actualiteiten en wijzigingen in de Wko.

Leerlingzaken

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

5.151

787

4.364

Een passende plek voor ieder kind
1.Aanpak voortijdig schoolverlaters
Den Haag wil dat het percentage voortijdig schoolverlaten onder de 2,5% komt en blijft (peildatum 1 oktober 2022: 2,9%).

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We benaderen, ondersteunen en begeleiden jongeren van 16 tot 27 jaar, die ondersteuning nodig hebben naar onderwijs, werk, combinatie van onderwijs en werk of een ander perspectief. Dit doen we vanuit het Jongerenpunt070 en samen met andere partners, zoals ROC Mondriaan.
  • We zetten de Preventieve aanpak van het Jongerenpunt070 voort, die is gericht op het voorkomen van schooluitval en maatschappelijke uitval.

We zullen ons voorbereiden op de nieuwe RMC-wetgeving, die naar verwachting in 2025 in werking zal treden. Met de nieuwe wetgeving wordt de RMC-doelgroep uitgebreid naar jongeren tot 27 jaar en krijgt de gemeente een rol om kwetsbare jongeren naar werk te begeleiden.

2.Aanpak verzuim en thuiszitters
De gemeente wil schoolverzuim vroeg signaleren en aanpakken, zodat leerlingen ongehinderd het onderwijs doorlopen en er minder kinderen ongeoorloofd thuiszitten.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • We werken intensief samen met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, schoolmaatschappelijk werk, het Centrum Jeugd en Gezin en andere partners. We volgen daarbij het routeboek verzuim en thuiszitters dat in het primair en voortgezet onderwijs is uitgerold en dat momenteel verder wordt uitgewerkt.
  • We zetten de preventieve verzuimaanpak in het primair en voortgezet onderwijs voort. Dit betekent dat scholen en leerplichtambtenaren eerder samen optrekken om schoolverzuim te voorkomen en wanneer leerlingen beginnen te verzuimen.

Leerlingenvervoer

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

8.806

0

8.806

Leerlingen met een beperking kunnen gebruik maken van leerlingenvervoer, zodat ze zoveel mogelijk naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school kunnen. Naast de taxibus gaat het om vergoedingen voor het openbaar vervoer en voor de auto of fiets. Het gebruik van het leerlingenvervoer stijgt al enkele jaren. Dit komt doordat scholen voor speciaal onderwijs vaker geen plek meer hebben of specifiek speciaal onderwijs niet in de regio wordt aangeboden. Daardoor moeten kinderen naar een school reizen die verder weg ligt.

In periode van 2024-2027 zal Noot het contract uitvoeren voor al het doelgroepenvervoer van de gemeente Den Haag.
Verder blijft het chauffeurstekort een aandachtspunt. Om dit probleem het hoofd te bieden zullen chauffeurs combinatiebanen worden aangeboden en wordt gezocht naar combinatie met het jeugdwet vervoer en regiogemeenten om dit op te lossen, echter wel met de kanttekening dat leerlingen en ouders dezelfde vertrouwde chauffeur behouden in het schooljaar met een prettige rit ervaring binnen de gestelde normtijden en geen last van deze wijziging ondervinden.

Wat doet de gemeente in 2024?

  • De nieuwe leerlingenvervoerverordening gaat van kracht.
  • De aanbesteding van de vervoerscoördinatie vindt plaats en gaat in op 1 augustus 2024.

Onderwijshuisvesting

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

46.940

4.486

42.454

In het collegebesluit Haagse Referentienormen voor maatschappelijke voorzieningen (RIS 307513) is opdracht gegeven tot een nadere uitwerking van het voorzieningenniveau per type voorziening, uitgaande van een analyse van vraag en aanbod op een voor de voorziening passend schaalniveau en een visie op de toekomst van de voorziening op te stellen, inclusief de benodigde investeringen ten behoeve van realisatie en exploitatie. Resultaat hiervan zijn de Integrale Huisvestingsplannen (IHP’s, scope 10 jaar) cultuur & bibliotheken, onderwijs, sport en zorg en welzijn, die voor het zomerreces 2022 aan de gemeenteraad zijn aangeboden. In de begroting is nu een structurele oplopende reeks kapitaallasten opgenomen voor de uitvoering van deze IHP’s vanaf 2024.

Nieuwbouw en renovatie
De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Schoolbesturen krijgen hiervoor bekostiging vanuit de gemeente.

Welke gebouwen?
De volgende projecten, voorgesteld op het concept Programma onderwijshuisvesting 2024 (eind dit jaar door
college vast te stellen), worden verwacht te starten in 2024:

  • Vervangende nieuwbouw De Horizon, aan de Paets van Troostwijkstraat 93;
  • Vervangende nieuwbouw Oranje Nassauschool, aan de Weissenbruchstraat 119;
  • Ingebruikneming Avicenna College n.n.t.b. locatie;
  • Ingebruikneming basisschool Aida (basisonderwijs) n.n.t.b. locatie;
  • Ingebruikneming Aida College (voortgezet onderwijs) n.n.t.b. locatie.

Daarnaast is de verwachting dat met de volgende projecten uit eerdere programma’s onderwijshuisvesting in 2024 gestart wordt:

  • Uitbreiding Onze Wereld aan de Brandtstraat 87;
  • Nieuwbouw Bezuidenhout Nutsbasisschool aan de Rooseboomstraat 10;
  • Nieuwbouw John F. Kennedyschool aan de Gradaland 5;
  • Nieuwbouw Wonnebald, aan de Mozartlaan 189;
  • Nieuwbouw Koos Meindertsschool, aan de A. Kortekaasplantsoen 125;
  • Nieuwbouw Houtwijk Montessorischool, aan de Architect Berlagelaan 125

Verduurzaming bestaande schoolgebouwen
We stimuleren ‘groenblauwe schoolpleinen’. Die dragen bij aan een duurzaam bewustzijn en een positieve leeromgeving. We zorgen ook dat schoolgebouwen een prettig binnenklimaat hebben en streven naar ‘gezonde scholen’. Naar verwachting worden er in 2024 diverse projecten gestart en/of gerealiseerd die met behulp van de regeling cofinanciering energiebesparende maatregelen en groen-blauwe schoolpleinen energiebesparende maatregelen realiseren:

  • Energiebesparende maatregelen het Gymnasium Haganum aan de Laan van Meerdervoort 57;
  • Energiebesparende maatregelen aan het Maerlant Lyceum aan de J. Bildersstraat 11;
  • Energiebesparende maatregelen aan De Gantel aan de Laan van Waterings Veld 925;
  • Energiebesparende maatregelen aan de Vrije School aan de Abbenbroekweg 7;
  • Energiebesparende maatregelen aan de Duinoordschool aan de Prins Mauritslaan 8;
  • Energiebesparende maatregelen aan de Insp. S. de Vriesschool aan Heliotrooplaan 35;
  • Energiebesparende maatregelen aan IVIO aan Laan van Poot 91;
  • Energiebesparende maatregelen aan Dalton Den Haag aan de Aronskelkweg 1.
Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16