Deelnemingen
- Deelnemingen Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma Economie
Doel /Openbaar belang Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
Aandelen Verhoudingen Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden, Drechtsteden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag aandeelhouders.
Bestuurlijk belang De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Wethouder Economie is verantwoordelijk wethouder.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang Het gemeentelijk aandeel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,5 mln. Daarnaast bestaat er vanuit de gemeente Den Haag een subsidierelatie met InnovationQuarter voor de exploitatiebijdrage.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Vorig jaar heeft kapitaaluitbreiding door de aandeelhouders plaats gevonden. Het gemeentelijk aandeel bleef hierbij onveranderd op € 0,5 miljoen. Stichting HEID heeft het aandelenbelang uitgebreid met € 3,68 miljoen naar € 5,68 miljoen (4,514%). Dit jaar wordt een actualisatie verwacht van de aandeelhoudersinstructie, welke vanuit het Ministerie van Economische Zaken van toepassing is gesteld op alle ROM’s in Nederland. Na de recente kapitaaluitbreiding wordt voor 2024 vooralsnog geen mutatie in het nominale aandelenbelang van de gemeente verwacht.
Relevante ontwikkeling op dit moment is dat ROM Innovation Quarter (ROM IQ) met haar stakeholders, waaronder de gemeente Den Haag, een nieuwe Meerjarenstrategie 2023-2026 ontwikkelt. Beoogde vaststelling vindt in 2023 plaats in een aandeelhoudersvergadering. Vanuit DSO/economie is hierbij ambtelijke betrokkenheid, waarbij aandacht is voor koppeling met de gemeentelijke economische beleidsagenda. Belangrijk financieel aspect is de vaststelling van een sluitende meerjarenbegroting en de door ROM IQ gewenste jaarlijkse indexatie van de exploitatiebijdragen tot en met 2026. De gemeente heeft de exploitatiebijdrage geïndexeerd met 3% met ingang van 2023. Daarnaast hebben de gemeente en andere aandeelhouders de eis bij ROM IQ neergelegd voor een sluitende (meerjaren) begroting voor de ontwikkelactiviteiten. Hierbij wordt een afweging gemaakt tussen activiteiten en de exploitatiefinanciering daarvan. Op basis van de huidige informatie wordt geen wijziging van de exploitatiebijdrage 2024 verwacht voor de gemeente. Het is echter niet uitgesloten dat ontwikkelingen bij ROM IQ het komende jaar leiden tot herziening van de indexatie.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 46.058
€ 95.384
Vreemd vermogen
€ 25.988
€ 35.355
Resultaat
-/- € 3.623
€ 1.532
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Deelnemingen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang BNG Bank N.V. (de nieuwe naam sinds 27 augustus 2018) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten opmaat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS). BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. Beschrijving van het statutaire doel en het openbaar belang van de verbonden partij
Aandelen Verhoudingen De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft € 2,894 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang De gemeente heeft € 2,894 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2022 bedroeg € 2,9 mln.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Uit het jaarverslag blijkt dat de bank het jaar 2022 heeft afgesloten met een nettowinst van € 300 mln ten opzichte van € 236 mln in 2021. Dit is een 21%-stijging ten opzichte van 2021. Belangrijke oorzaak hiervan is het positieve resultaat financiële transacties van € 113 miljoen als gevolg van de hogere rente. Het renteresultaat bedraagt in 2022 € 481 miljoen, een stijging van €74 miljoen ten opzichte van 2021. Ook deze stijging is te wijten aan de hogere rente, als ook aan de correctie voor niet-toegekend TLTRO-bonustarief in 2021. Het TLTRO-bonustarief is een instrument van de ECB om schade aan de economie door de coronacrisis tegen te gaan.
In 2022 is de debiteurenvoorziening toegenomen tot EUR 52 mln, een stijging van € 33 mln ten opzichte van 2021. Dit komt door de verslechtering van de macro-economische vooruitzichten en overlay voor de gezondheidssector. Ook de bedrijfslasten zijn met € 8 mln. gestegen ten opzichte van 2021, tot € 115 mln. Dit komt door de inflatie en investeringen in het kredietproces en de IT-organisatie. De cijfers van 2022 laten zien dat BNG Bank er financieel sterk voor staat.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 5.062.000
€ 4.615.000
Vreemd vermogen
€ 143.995.000
€ 107.471.000
Resultaat
€ 236.000
€ 300.000
Dividend
€ 2.900
€3.200
- Deelnemingen N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied
Aandelen Verhoudingen De aandeelhouders van Dunea zijn 17 gemeenten, waarvan de gemeenten Den Haag (39,34%) , Leiden (9,28%) en Zoetermeer (9,33%) de grootsten zijn. Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten. Dit heeft recent (2023) plaatstgevonden.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang € 7,132 mln. nominaal belang. Conform de statuten keert Dunea geen dividend uit.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen De onderneming verwacht dat de investeringen en daarmee de kostprijs van de waterproductie de komende decennia zullen toenemen. De belangrijkste achterliggende redenen hiervoor zijn hogere waterafzet door droogte, stijging van het aantal inwoners en strengere normen voor onder andere PFAS-gerelateerde stoffen. Als gevolg hiervan stijgen de drinkwatertarieven die dienen ter dekking van de koste
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 245.294
€ 251.601
Vreemd vermogen
€ 366.902
€ 371.196
Resultaat
€ 8.541
€ 6.307
Dividend
€ 0
€0
- Deelnemingen N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling. HMS ziet toe op een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaatgerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan: a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Grondstoffen vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van afvalinzameling.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 0,454 mln. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 mln. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Het college heeft begin 2023 het voornemen uitgesproken om de SOK te beëindigen (RIS 315192). Het college heeft de raad hierover op 20 december 2022 vertrouwelijk geïnformeerd (RIS 314093). Renewi en de gemeente voeren nu gezamenlijke gesprekken over de voorwaarden van beëindiging van de samenwerking.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021*
Eigen vermogen
€ 454
€ 6.676
Vreemd vermogen
€ 14.915
€ 11.711
Resultaat
€ 3.523
€ 4.200
Dividend
€ 1.800
€ 0
*De jaarrekening over 2021 is nog niet goedgekeurd door de gemeente Den Haag als enig aandeelhouder. De jaarrekening 2021 is vanwege wettelijke verplichtingen als niet vastgestelde jaarrekening gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Door meningsverschillen over de jaarrekening met Renewi heeft de gemeente de jaarrekening 2021 niet goedgekeurd. Dit heeft ertoe geleid dat er nog niet is besloten om het dividend over 2021 in 2022 uit te keren
- Deelnemingen N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plaats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Den Haag heeft 79.655 certificaten van de in totaal 403.794 certificaten. Het aantal certificaten kan omgerekend worden naar een aandelenbelang van circa 20%.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Certificaathouders van N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang De omvang van het gestorte kapitaal is € 18.389.972 in 2021. Het door de gemeente ontvangen dividend in 2022 bedroeg € 109.000.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Naast onderhoud, verduurzaming en restauratie, hierbij de belangrijkste ontwikkelingen van Stadsherstel in 2022 op een rij: inflatie-mede door de inval in Oekraïne – en vooral de flink gestegen aannemers- en personeelskosten. Opvallend was ook de concentratie van veel huuropzeggingen rondom de zomer door huurders die – met het oog op de stijgende hypotheekrente – nog snel een huis wilden kopen.
Daarnaast is Stadsherstel extra gaan sturen op het voorkomen van leegstand, door woningen direct na huuropzegging aan te bieden bij geïnteresseerden. De leegstand is daardoor in 2021 afgenomen en deze betreft nu vooral een klein aantal grote kantoorruimtes aan de Duinstraat.
De gemeente heeft het benoemingsrecht voor een lid van de RvC. Dit recht is uitgevoerd in 2021. Stadsherstel heeft als regel dat de RvC leden tevens zitting nemen in de Stichting Administratiekantoor Stadsherstel (STAK). De gemeente is hierover nog in gesprek met Stadsherstel, rekening houdend met scheiding van functies ingevolge de Corporate Governance
Bedragen x 1.000 euro
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 24.554
€ 24.863
Vreemd vermogen
€ 23.496
€22.852
Resultaat
€ 1.129
€759
Dividend
€ 109
€110
- Deelnemingen N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
Aandelen Verhoudingen De aandeelhouders van Stedin zijn 44 gemeenten, waarvan de gemeenten Den Haag (16,55%) , gemeente Rotterdam (31,69%) en Dordrecht (9,05%) de grootsten zij
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Stedin Groep Holding NV
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang De omvang van het door de gemeente gestort kapitaal bedraagt € 22,69 mln. Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2022 is de nieuwe reguleringsperiode ingegaan voor een periode van vijf jaar.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen De energietransitie in Nederland vereist substantiële investeringen in het verzorgingsgebied van Stedin. Deze door maatregelen van de Rijksoverheid gedreven investeringen leggen steeds meer druk op het financiële proefiel van Stedin. Deze investeringen komen bovenop de doorlopende investeringen die nodig zijn om de waarde van alle door de ACM gereguleerde activa van Stedin te onderhouden. Dit heeft geleidt tot een versterking van het eigen vermogen van Stedin voor een bedrag van € 200 mln. via de uitgifte van cumulatief preferente aandelen aan de huidige aandeelhouders waarbij Den Haag geen cumulatief preferente aandelen heeft verkregen. Daarnaast is Stedin samen met de aandeelhouderscommissie in gesprek met het Rijk inzake toetreding als aandeelhouder ter versterking van het eigen vermogen.
Bedragen x 1.000 euro
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 3.270.000
€ 3.342.000
Vreemd vermogen
€ 4.912.000
€5.178.000
Resultaat
€ 21.000
€43.600
Dividend
€ 83
€2.080
- Deelnemingen United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang Het oorspronkelijke doel was het in stand houden en exploiteren van de visafslag Scheveningen. Begin 2000 zijn de visafslag Scheveningen, visafslag Stellendam en de visafslag Colijnsplaat gefuseerd. Door de fusie en de daarbij behorende positieve synergetische effecten, worden de belangen van de visafslag Scheveningen beter gediend
Aandelen Verhoudingen Het oorspronkelijke doel was het in stand houden en exploiteren van de visafslag Scheveningen. Begin 2000 zijn de visafslag Scheveningen, visafslag Stellendam en de visafslag Colijnsplaat gefuseerd. Door de fusie en de daarbij behorende positieve synergetische effecten, worden de belangen van de visafslag Scheveningen beter gediend. De gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen UFA. Daarnaast heeft Den Haag, net zoals de gemeente Goeree-Overflakkee één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen.
Bestuurlijk belang Wethouder MKB-economie vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van bouwactiviteiten op Scheveningen.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,2 mln.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Het nettoresultaat is aan het eigen vermogen van UFA toegevoegd. Gesprekken over het project Noordelijk Havenhoofd Scheveningen werden gecontinueerd in 2022, maar hebben nog niet tot overeenstemming tussen partijen geleid.
In 2022 heeft een evaluatie van alle gemeentelijke verbonden partijen plaats gevonden. Naar aanleiding hiervan wordt nader onderzoek gedaan in hoeverre de deelneming van gemeente Den Haag in UFA heeft bijgedragen aan het publieke belang van de vennootschap
Bedragen x 1.000 euro
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 5.215
€4.848
Vreemd vermogen
€ 3.162
€3.464
Resultaat
€ -/- 357
€ -/- 337
Dividend
€ 0
€ 0
- Deelnemingen HTM Personenvervoer N.V.
HTM Personenvervoer N.V.
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang HTM Personenvervoer N.V. verzorgt een betrouwbaar, veilig en optimaal uitgevoerd (bereikbaar, tijdig) openbaar vervoer met een hoge kwaliteitsbeoordeling door de reiziger.
Aandelen Verhoudingen HTM Personenvervoer N.V. verzorgt een betrouwbaar, veilig en optimaal uitgevoerd (bereikbaar, tijdig) openbaar vervoer met een hoge kwaliteitsbeoordeling door de reiziger.
Bestuurlijk belang Wethouder Financiën vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder tijdens de Aandeelhoudersvergadering
Ambt. benoeming n.v.t.
Financieel belang De gemeente heeft € 42,091 miljoen aan gestort kapitaal beschikbaar gesteld.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen De effecten van de covid pandemie en de door het kabinet genomen maatregelen werken door in 2023. Hoewel het vervoersvolume sinds enige tijd weer een geleidelijk stijgende lijn vertoont, bevindt dit volume zich rond 84% van het aantal reizigers in het referentiejaar 2019. Ook voor 2023 heeft het Rijk financiele steun toegezegd voor gedeeltelijke compensatie van de gederfde reizigersopbrengsten. Tezamen met de door HTM zelf genomen maatregelen lijken de financiele en operationele consequenties, de nog bestaande onzekerheden zoals krapte op de arbeidsmarkt en sterke stijging van de energie in aanmerking genomen, daardoor beheersbaar te Eind 2022 heeft de aanbesteding van nieuwe trams plaatsgevonden en in 2023 de aanbesteding van de nieuwe elektrisch aangedreven busvloot. Ten behoeve van de instroom van deze nieuwe trams en busvloot staat HTM voor grote uitdagingen, zoals het voorzien van een nieuwe remise, de aanpassingen aan de railinfrastructuur (vanwege bredere trams) en stallingen ten behoeve van deze voertuigen. Daarnaast is er in 2023 de verdere uitrol van het programma OV-Betalen (gestart in 2022), waarmee reizigers in het openbaar vervoer kunnen betalen met hun bankpas en creditcard.
Bedragen x 1.000 euro
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€91.3354
€93.277
Vreemd vermogen
€ 452.057
€501.188
Resultaat
€ 5.716
€ 1.941
Dividend
€ 0
€ 0
- Deelnemingen HTM Railinfra B.V.
HTM Railinfra B.V.
Programma 15. Financiën
Doel /Openbaar belang HTM Railinfra B.V. beheert de railinfrastructuur inclusief stalling en
werkplaatslocaties en de daaraan gerelateerde financieringsstructuur
Aandelen Verhoudingen De gemeente bezit alle aandelen van HTM Railinfra B.V.. en is vertegenwoordigd in de Aandeelhoudersvergadering.
Bestuurlijk belang Wethouder Financien vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder tijdens de Aandeelhoudersvergadering.
Ambt. benoeming Geen
Financieel belang De gemeente heeft € 18k. aan gestort kapitaal beschikbaar gesteld en de gemeente bezit alle aandelen.
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen Voor HTM Railinfra geldt dat de railinfrastructuur van het stadsgebied (binnengebied) wordt gemoderniseerd. Dit leidt tot toenemende kosten en investeringen in de railinfrastructuur. De hogere kosten worden doorberekend aan HTM Personenvervoer.
Bedragen x 1.000 euro
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 18
€ 18
Vreemd vermogen
€ 169.759
€172.141
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
€ 0
€ 0
Gemeenschappelijke Regelingen
- Gemeenschappelijke Regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma College en bestuur
Doel/openbaar belang De MRDH heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid en van het economisch vestigingsklimaat. De MRDH is de vervoersautoriteit voor de regio, deze overheidstaak is die op basis van de wet personenvervoer aan de MRDH opgedragen.
(Aandelen)verhou- De GR bestaat uit 21 deelnemende gemeenten.
dingenBestuurlijk belang De Burgemeester is voorzitter, wethouder Mobiliteit is lid van het AB en tevens plaatsvervangend voorzitter van de BC VA, wethouder Economie is lid van het AB en tevens lid en voorzitter van de BC EV, vi Raadsleden zijn lid van de advies- en rekeningencommissies.
Ambt. Benoeming Er zijn geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen/stembelang De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH. In de bestuurscommissies telt iedere stem even zwaar.
Financieel belang De bijdrage bedraagt in 2023 € 1.559.570 (€ 2,82 per inwoner) en wordt gedekt in het programma 2 College en Bestuur.
Materiële risico’s Het risico op het Economisch vestigingsbeleid is bepaald op € 100.000 in de vier jaar. De benodigde weerstandscapaciteit hiervoor is ruim voldoende, de ratio weerstandsvermogen op dit onderdeel bedraagt 1,0 in 2023. Dit risico is weliswaar niet materieel, maar volledigheidshalve gemeld.
De benodigde risicoreserve op financiering OV is berekend op € 28,0 mln.Ontwikkelingen Kostenstijgingen waarmee de vervoerbedrijven te maken hebben, vanwege gestegen materiaal-, energie- en personeelskosten. In de concessieafspraken tussen de MRDH en vervoerbedrijven is vastgelegd hoe hiermee wordt omgegaan. Door indexatie van exploitatiesubsidies en doordat de MRDH risicodragend is voor het beheer en onderhoud van infrastructuur en railvoertuigen, komt een deel van de kostenstijgingen voor rekening van de MRDH. De bijdrage die de MRDH van het Rijk krijgt, de BDU-gelden, groeit echter onvoldoende mee. Er worden verschillende maatregelen genomen om met dit risico om te gaan.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
32.597
33.389
Vreemd vermogen
1.353.282
1.459.100
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma Openbare orde en veiligheid
Doel/openbaar belang De VRH is bij wet verantwoordelijk voor het hebben van een brandweer (incl. meldkamer), een GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) en een Geneeskundige Meldkamer. Daarnaast heeft de VRH als doel het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing.
(Aandelen)verhouding De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Bestuurlijk belang De burgemeester van Den Haag is voorzitter van de VRH. De voorzitter wordt bij koninklijk besluit benoemd, gehoord het algemeen bestuur. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de veiligheidsregio het opperbevel naar zich toe te trekken.
Ambt. Benoeming Er zijn geen ambtelijke benoemingen.
Aandelen/stembelang Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur vindt plaats volgens de volgende stemverhouding:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid bedraagt voor 2024 € 55,402 mln.
Materiële risico's De structurele risico’s zijn in totaal € 1.083.000 en bestaan uit de niet verzekerbare risico’s € 252.000., de ontwikkelingen vrije instroom vrijwillige € 305.000., de aansprakelijkheid dienstverlening restrisico wordt geraamd op € 144.000., Cyberdreiging/digitale dreiging legt een beslag op het weerstandsvermogen van € 270.000 en het gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW € 112.000.
De incidentele risico’s zijn in totaal € 599.000: het 2e loopbaanbeleid € 112. 000.en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) € 487.000.
Het weerstandsvermogen is € 1.682.000 en daarmee voldoende.Ontwikkelingen In deze begroting is ten opzichte van de voorgaande begroting met € 1.738.000 gestegen. Deze stijging is geheel toe te rekenen aan de toepassing van de trend. De trendsystematiek voor de VRH is volledig in lijn met de kaderbrief voor gemeenschappelijke regelingen van de gemeenten.
- De Wet veiligheidsregio’s is in 2020 geëvalueerd en het proces van wetsherziening loopt. Nog onduidelijk is welke consequenties dit op termijn gaat hebben voor de inrichting of werkwijze van de veiligheidsregio.
- Het verdeelmodel voor de gemeentelijke bijdrage wordt is in 2022 herijkt en wordt de komende vier jaar gecontinueerd.
- Er bestond een bestuurlijke wens dat de VRH concretiseert waar bezuinigingsmogelijkheden te vinden zijn. Aanvullende bezuinigingen blijken alleen mogelijk door te snijden in het primaire product van de VRH (brandweerzorg) en kunnen niet zonder consequenties voor het zorgniveau worden doorgevoerd.
- In navolging van de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s zijn landelijk bestuurlijke afspraken gemaakt om de crisisbeheersing en de informatiepositie te versterken. Onderdeel van deze afspraken is de geleidelijk opbouwende structurele toevoeging in de brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR). De VRH ontvangt in dit kader ingaande 2023 € 1,6 mln. extra BDUR (ca. 1,4% van de VRH-begroting) specifiek bestemd voor de versterking van de (toekomstige) crisisbeheersing en de informatiepositie. Zowel landelijk als regionaal wordt momenteel bezien hoe de beoogde versterking kan worden vertaald naar de praktijk, en waarvoor de extra rijksgelden – zowel landelijk als regionaal – kunnen worden aangewend. Leidend hierbij is dat de versterking recht moet doen aan de uitdagingen waarvoor zowel de nationale als de regionale crisisbeheersing gesteld staat. Door het Rijk is ten aanzien hiervan nadrukkelijk aangegeven dat het niet de bedoeling is dat de gemeentelijke bijdragen aan veiligheidsregio’s – als effect van de ophoging van de BDUR – worden verlaagd.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
1.975
1.767
Vreemd vermogen
124.322
129.164
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen GGD Haaglanden
GGD Haaglanden
Naam verbonden partij Gemeenschappelijke regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden
Programma Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/openbaar belang GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven. VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen.
Bestuurlijk belang De wethouder Volksgezondheid is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Ambt. Benoeming De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie). De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
Aandelenverhoudingen/
Stembelang De gemeente Den Haag heeft als deelnemer aan de GR in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmen.Financieel belang De bijdrage van de gemeente Den Haag in de begroting 2024 geraamd op is € 22 mln.
Materiële risico’s De structurele risico’s zijn in totaal € 1.083.000 en bestaan uit de niet verzekerbare risico’s € 252.000., de ontwikkelingen vrije instroom vrijwillige € 305.000., de aansprakelijkheid dienstverlening restrisico wordt geraamd op € 144.000., Cyberdreiging/digitale dreiging legt een beslag op het weerstandsvermogen van € 270.000 en het gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW € 112.000.
De incidentele risico’s zijn in totaal € 599.000: het 2e loopbaanbeleid € 112. 000.en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) € 487.000.
Het weerstandsvermogen is € 1.682.000 en daarmee voldoende.Ontwikkelingen Eind 2022 zijn zowel het Integraal Zorg Akkoord (IZA) als het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) ondertekend. De rol van preventie en collectieve preventie is hierin opgenomen. Het komen tot een regionale preventie-infrastructuur is belangrijk voor gelijke kansen op gezondheid voor iedereen en voor een toekomstbestendige zorg. Op het gebied van collectieve preventie heeft de GGD veel kennis en ervaring. De GGD bereidt zich dan ook in 2023 voor op de rol als kennispartner en inventariseert en analyseert aanwezige kennis en verdiept en breidt deze kennis uit door middel van de inzet van een kwartiermaker IZA/GALA. Welke inzet van de GGD de gemeenten en zorgverzekeraars willen bekostigen uit het regionale IZA-budget en de SPUK-middelen voor GALA, wordt in de loop van 2023 in samenwerking met de gemeenten verder in kaart gebracht. 2) Het ministerie van VWS heeft voor (in ieder geval) 2023 en 2024 (nog niet structureel) middelen beschikbaar gesteld om de infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid van GGD’en structureel te versterken. Binnen de GGD wordt in 2023 een programma opgezet om hier verder invulling aan te geven. Daarnaast start in 2023 de verkenning naar de ontwikkeling van een regionaal expertisecentrum voor vaccinaties. De basis hiervoor is het principebesluit van VWS om een publieke vaccinatievoorziening voor volwassenen bij de GGD’en te beleggen. Deze intensivering wordt bekostigd uit middelen die VWS rechtstreeks aan de GGD’en beschikbaar stelt. Voor 2024 zijn er wel gelden beschikbaar voor de verdere ontwikkeling van het vaccinatiecentrum; hiervoor is door GGD GHOR een begroting ingeleverd bij VWS
Tijdens de coronapandemie werd snel duidelijk dat de bestaande informatievoorziening van GGD’en wat betreft informatieveiligheid, capaciteit en bedrijfscontinuïteit niet goed is toegerust voor de bestrijding van een pandemie. De komende jaren zullen het RIVM, GGD GHOR Nederland en de GGD’en daarom samen werken aan het ontwerpen en in gebruik nemen van een platform en systeem voor informatievoorziening ten behoeve van de bestrijding van een grootschalige infectieziekte-uitbraak. Daarnaast streeft GGD Haaglanden ernaar om aan de NEN 7510, dé norm voor informatiebeveiliging voor de zorgsector in Nederland, te voldoen.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
1.821
1.196
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
- Gemeenschappelijke Regelingen Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Naam verbonden partij Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SBJH)
Programma Programma Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel/openbaar belang De regeling behartigd de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet. Het is de regionale uitvoeringsorganisatie van de inkoop van de jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij Jeugdhulpaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan jeugdhulpaanbieders, ramingen per gemeenten van zorgkosten etc. Alle betalingen aan jeugdhulpaanbieders geschieden door de gemeente zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan me derden.Bestuurlijk belang Wethouder Jeugd is lid (en plaatsvervangend voorzitter) van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.
Ambt. Benoeming Geen
Aandelenverhoudingen/
Stembelang Betrokken gemeenten zijn Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delftland en Westland. Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgermeester en wethouders hij is aangewezen.Financieel belang Jaarlijks wordt circa 50% (2024: 48,03%) van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden door Den Haag vergoed. De bijdrage bedraagt in 2024 ca. € 2.173.000,-.
Materiële risico’s De risico’s voor Den Haag worden geschat op € 350.000,-. Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden beschikt over een beperkt eigen vermogen en is dus niet in staat om de risico’s zelfstandig op te vangen. Het financiële risico ligt bij de deelnemende gemeenten die verantwoordelijk zijn voor eventuele tekorten op de uitgaven van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.
Ontwikkelingen De werkzaamheden van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd. De gemeente Voorschoten heeft aangegeven uit te willen treden. Dit betekent wel dat ze nog tot en met 2026 voor de GR moeten betalen conform de afspraken over uittreding.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
122
122
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
n.v.t.
n.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma Economie
Doel/Openbaar belang Het ontwikkelen en exploiteren van een bedrijventerrein met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Hiertoe wordt een gebied van 82,5 ha. bruto ontwikkeld tot 55,5 ha. netto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Harnaschpolder vervult mede een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
Aandelen Verhoudingen Deelnemers gemeenschappelijke regeling: Gemeenten Den Haag en Midden-Delfland
Bestuurlijk belang De wethouders Economie, Werk en Stedelijke Ontwikkeling hebben zitting in het Algemeen Bestuur. De wethouders Economie en Werk hebben tevens zitting in het Dagelijks Bestuur.
Ambt. benoeming Directeur van het bedrijvenschap was de Directeur IDC tm 31 maart 2022 en vanaf 1 juli 22 een teammanager vanuit de afdeling Economie.
Aandelen belang Elke gemeente heeft een zeggenschap van 50%.
Financieel belang Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85%
Materiële risico’s Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitatie heeft de gemeente een voorziening gevormd.
Ontwikkelingen Het bedrijvenschap is in een afrondende fase en streeft er naar de grondexploitatie per 01-07-2024 af te wikkelen en af te rekenen met de beide deelnemende gemeenten. Voor de beëindiging van de gemeenschappelijke regeling is een raadsbesluit nodig. Per 1 september 2023 resteert nog 8,1 hectare om uit te geven. Medio 2023 zijn voor alle gronden reserveringsovereenkomsten gesloten. Op grond van deze overeenkomsten wordt uitgegaan van een aflopend uitgiftetempo over 2023 en 2024 voor de laatste 8,1 hectare. Parallel aan de grondleveringen worden ook de laatste civiel technische werkzaamheden voor het bouw- en woonrijp maken uitgevoerd. Het schap houdt in haar begroting ook nog rekening met de betaling van laatste schadevergoedingen aan eigenaren van gronden die eerder zijn verworven. Tot slot loopt er nog een juridische procedure vanwege schade die is geleden door de aanleg van een 380-KV leiding over haar grond. Als onderdeel van het liquidatieproces wordt een voorstel uitgewerkt over de wijze waarop deze claim kan worden voortgezet.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
-/- €7.250
-
Vreemd vermogen
€ 15.000
-
Resultaat
326
-
Dividend
N.v.t.
-
- Gemeenschappelijke Regelingen Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma Economie
Doel/Openbaar belang Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen met als doel bij te dragen aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het bevorderen van werkgelegenheid. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteiten bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven alsmede herstructurering en verduurzaming van bedrijfslocaties.
Aandelen Verhoudingen Deelnemers gemeenschappelijke regeling: Gemeenten Den Haag en Rijswijk
Bestuurlijk belang De wethouders Economie, Werk en Stedelijke Ontwikkeling hebben zitting in het Algemeen Bestuur. Wethouder Economie heeft tevens zitting in het Dagelijks Bestuur.
Ambt. benoeming Directeur van het bedrijvenschap was de Directeur IDC tm 31 maart 2022 Per 2023 is een nieuwe Haagse directeur voor het Industrieschap aangesteld
Aandelen belang Beide gemeenten hebben ieder een zeggenschap van 50%.
Financieel belang Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder.
Materiële risico’s Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorziening heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Ontwikkelingen Het IPP heeft voor 2024 twee projecten met een grondexploitatie in uitvoering: Hoornwijck ‘N-kavel’ en de Sylvain Poonsstraat ‘kavel-100’. Voor het project Hoornwijck wordt in de periode 2023-206 verder gewerkt aan de gewenste invulling en ontwikkeling van dit terrein en wordt verwacht dat er afspraken tussen partijen kunnen worden over de uitvoering. Het project aan de Sylvain Poonsstraat betreft een parkeerterrein dat zal worden herontwikkeld naar bedrijfsruimte voor kleinschalige bedrijvigheid met bijbehorende parkeerruimte. De verwachte verkoop is doorgeschoven van 2023 naar 2024. Ten slotte zal in opdracht van de gemeente het IPP in 2024 activiteiten ten behoeve van de herontwikkeling en revitalisering van bedrijventerrein Westvlietweg te Den Haag uitvoeren..
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
€ 13.380
€ 17.313
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 726
€ 3.933
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Naam verbonden partij Omgevingsdienst Haaglanden
Programma Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie
Doel/openbaar belang De Omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Bestuurlijk belang De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. De omgevingsdienst kent een Dagelijks Bestuur van vijf leden vanuit de aangesloten gemeenten en provincie. Vanuit Den Haag is dit wethouder Energietransitie en Buitenruimte.
Ambt. Benoeming Geen.Aandelenverhoudingen/
Stembelang Gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie tekorten en overschotten.
Financieel belang Gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur. Hiermee heeft de gemeente Den Haag een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie tekorten en overschotten.
Materiële risico's Het Algemeen Bestuur heeft op 24 november 2021 de Nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing, reserves en voorzieningen vastgesteld. De gewenste weerstandscapaciteit ligt tussen de 1,0 en 1,4. Daarnaast is bepaald dat de maximumomvang van de incidentele weerstandscapaciteit is gebaseerd op het risicoprofiel waarbij wordt uitgegaan van een maximum van 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten; voor het deel dat uitgaat boven de 5% zijn de deelnemers verantwoordelijk.
Ontwikkelingen De Commissie van Aartsen) heeft aangegeven dat het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving versterkt moet worden. Op basis hiervan hebben de koepels met het Rijk is een verbeterprogramma van vier jaar afgesproken. Dit verbeterprogramma moet in 2026 leiden tot een beter werkend stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving in Nederland. Vanwege de verwachte veranderingen (Commissie van Aartsen en start Omgevingswet per 1 januari 2024) is de Omgevingsdienst Haaglanden met het opstellen van een Koersdocument 2023-2027. De verwachting is dat hiervoor in het laatste kwartaal van 2023 besluitvorming zal plaatsvinden.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
2.953*
1.951
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
*O.b.v. jaarrekening 2022
Publiek Private Samenwerking (PPS)
- Publiek Private Samenwerking (PPS) WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Doel: Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest door de afwikkeling van lopende en geplande projecten van Vestia.
Openbaar belang De bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan van Vestia in Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, realiseren van een gevarieerder woonmilieu evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.
Aandelen Verhoudingen Gemeente Den Haag en Stichting Hof Wonen (tot ultimo 2022 Vestia).
Bestuurlijk belang De aandeelhouders- en toezichthoudersrol namens de gemeente Den Haag is belegd bij wethouder Financiën. Beleidsinhoudelijk zijn wethouder Gebiedsontwikkeling en wethouder Energietransitie verantwoordelijk.
Ambt. benoeming Geen.
Aandelen belang Aandelenbelang 42%. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is gelijk verdeeld.
Financieel belang De gemeente participeert -risicodragend- door middel van financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 mln. Eind 2021 bedroeg de kapitaalstorting € 27,9 mln. In 2022 is geen kapitaalstorting opgevraagd; naar verwachting is dat ook niet meer nodig voor de resterende looptijd.
Bij een toekomstige liquidatie van de WOM zal het aandeel van de gemeente in het Eigen Vermogen van de WOM (gestort agiokapitaal) onder aftrek van het aandeel in het verlies weer worden uitgekeerd aan de gemeente.
Materiële risico’s Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest wordt periodiek gekeken naar de dan geldende omstandigheden. Op basis daarvan wordt, rekening houdend met de regels van BBV, de voorziening bijgesteld.
Ontwikkelingen De productie van WOM DHZW is halverwege. Op het laatste, maar ook grootste en meest complexe, project na zijn alle projecten opgeleverd. De focus van WOM DHZW ligt nu op de gebiedsontwikkeling in de Venen, die in de jaren 2023 – 2028 tot uitvoering moet worden gebracht. In 2024 wordt gestart met de bouw van het eerste deelplan, Mosveen stempel 5 Beresteinlaan (nieuwbouw ca 130 woningen), en met de voorbereiding van de uitvoering van deelplan 2, Mosveen stempel 1 -4 (renovatie en nieuwbouw totaal ca. 220 woningen).Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
Eigen vermogen
€ 133.282
€ 142.579
Vreemd vermogen
€ 828
€ 1.227
Resultaat
€ 7.660
€ 9.297
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Programma 13 - Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.Daarnaast het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk woonmilieu. De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.
Aandelen VerhoudingenGemeente Den Haag, BPD Ontwikkeling B.V. en Synchroon B.V.
Bestuurlijk belang Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Stedelijke Ontwikkeling en wethouder Financiën.
Ambt. benoeming Directeur BS&W (DSO) is lid van de stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Aandelen belang De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherende vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Financieel belang Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen.Ontwikkelingen De ontwikkeling van Vroondaal vordert gestaag, in 2023 is volop gebouwd. De marktomstandigheden zijn door de macro-economische omstandigheden minder gunstig dan de afgelopen jaren. De tijdsduur die gemoeid is met de afzet van kavels en woningen loopt op. Ook in 2024 gaat de ontwikkeling door. De GEM Vroondaal is volop bezig met de planvoorbereidingen voor deelgebieden in Noord- en Zuid-Vroondaal, het bouwrijp maken, de verkoop van (projectmatige) kavels in Noord- en Zuid-Vroondaal en het woonrijp maken in Vroondaal-Noord.
Eind 2023 wordt het proces van de derde partiële herziening van het bestemmingsplan Madestein-Vroondaal (deel 2) afgerond waarmee de huidige planuitwerking voor de beoogde verkaveling, water en infrastructuur planologisch mogelijk wordt gemaakt. Daarmee is de beoogde woningbouw in Vroondaal Zuid mogelijk en daartoe worden in 2024 gronden uitgegeven.
Het Landschapspark Madestein wordt door de GEM Vroondaal verbeterd. Het definitieve ontwerp voor de kwaliteitsimpuls van het Landschapspark Madestein is in 2022 opgestart en wordt in 2023 afgerond. De gemeente faciliteert de GEM Vroondaal en draagt zorgt voor de publiekrechtelijke processen en vergunningverlening. In 2023 zijn de concrete werkzaamheden voor deze kwaliteitsimpuls van start gegaan. De bouwwerkzaamheden voor het voorzieningencluster zijn in 2023 gestart en worden in 2024 afgerond.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
CV
Eigen vermogen
€ 1
€ 1.858
Vreemd vermogen
€ 109.347
€ 57.314
Resultaat
€ 0
€ 1.857
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
BV
Eigen vermogen
€ 33
€ 1.880
Vreemd vermogen
€ 109.333
€ 57.310
Resultaat
€ 0
€ 64
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Programma Stadsontwikkeling en Wonen
Doel/Openbaar belang Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locaties Erasmusveld Midden en Monsterseweg (de voormalige ADS-sportvelden).
Aandelen Verhoudingen De gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang Verantwoordelijke wethouders zijn wethouder Ruimtelijke ontwikkeling Escamp en Segbroek (beleidsinhoudelijk) en wethouder Financiën (centrale coördinatie Verbonden Partijen; vertegenwoordigt het aandeelhoudersbelang).
Ambt. benoeming De directeur Grondbedrijf is gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V.
Aandelen belang De aandeelhouders van de Wateringse Veld Beheer B.V. zijn de gemeente Den Haag en BPD Ontwikkeling B.V., beiden voor 50%. De beherende vennoot Wateringse Veld Beheer B.V. neemt voor 2% deel in de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld C.V.. Daarnaast nemen de gemeente en de Participatiemaatschappij Wateringse Veld II B.V. (waarvan BPD 100% aandeelhouder is) beiden voor 49% deel in de C.V. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Financieel belang Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Materiële risico’s Geen.
Ontwikkelingen De afronding van het project is in zicht, in 2024 wordt een mogelijke liquidatie onderzocht. De ontwikkelingen die in 2024 zullen gaan plaatsvinden zijn:
• Deelgebied Zuid/ de Velden:
- afronden bouw en gefaseerde oplevering woningen
- bouw- en woonrijp maken
- aanleg Ecobrug
• Moestuin: In gebruik nemen 2024
• ADS-velden:
- Omgevingsvergunning
- Uitgifte
- Start bouwBedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2021
Jaarrekening 2022
BV
Eigen vermogen
€21
€21
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 1
-/- € 1
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
CV
Eigen vermogen
€ 45
€ 76
Vreemd vermogen
€ 3.039
€ 13.803
Resultaat
€ 0
-/- € 30
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
- Publiek Private Samenwerking (PPS) Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Programma Economie
Doel/Openbaar belang Transformatie van het gebouw De Schilde/The New Farm tot een bedrijfsverzamelgebouw voor Voedsel, Duurzaamheid / Circulaire Economie en (Sociale) Innovatie. De verbonden partij Starterspanden C.V. is verantwoordelijk voor de transformatie van het pand. Het beheer en dagelijks bestuur ligt in handen van Starterspanden Den Haag B.V.
Aandelen Verhoudingen De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV.
Bestuurlijk belang Wethouder Energietransitie vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De beleidsinhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Economie.
Ambt. benoeming Geen
Aandelen belang De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Financieel belang De kapitaalstorting door de gemeente bedraagt € 625.000. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 829.000,- op de CV.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen De strategie uit het meerjarenplan 2022-2026 werpt zijn vruchten af en komt tegemoet aan de vraag naar kleinschalige bedrijfshuisvesting in Den Haag. De stap naar een groei tot 100% bezetting van het gebouw en een positieve huurexploitatie ligt de komende periode binnen bereik, en vraagt om een slimme voortzetting van de koers en beheerstrategie. De belangrijkste doelstellingen en ontwikkelingen zijn: continueren van verbeteren m.b.t. energieprestaties en klimaat van het gebouw; renovatie van kozijnen van de kopgevels in het kader van groot onderhoud; het verder doorontwikkelen van de kruisbestuiving tussen The New Farm en de buurt; uitvoering nieuwe invulling van de dak-kas; duidelijkheid over de verdere efficiency en toekomstbestendige beheersorganisatie; een toekomststrategie en -visie Starterspanden Den Haag C.V. na 2026. De ontwikkelingen met betrekking tot het pand zijn positief en naar verwachting wordt in 2024 de fase bereikt waarin het concept is uitontwikkeld en tot bloei is gebracht.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2022
BV
Eigen vermogen
€ 35
€ 44
Vreemd vermogen
€ 3
€ 4
Resultaat
€ 16
€ 9
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
CV
Eigen vermogen
€ 890
€ 1.250
Vreemd vermogen
€ 5.076
€ 4.827
Resultaat
€360
€360
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Coöperaties
- Coöperaties Wigo4it
Wigo4it
Programma Programma 7
Doel/openbaar belang Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
Bestuurlijk belang De wethouder met Armoede in haar portefeuille heeft zitting in de algemene leden vergadering
Ambt. Benoeming De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat om Algemeen Directeur F. Dukel.
Aandelenverhoudingen/
Stembelang Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. Daarmee heeft de Gemeente Den Haag 25% van de stemmen in de Algemene deelnemersvergadering
Financieel belang De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 25% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden
Materiële risico's Geen
Ontwikkelingen In 2022 heeft Wigo4IT de opgave gekregen om te transformeren van een coöperatie naar een leveranciersmodel waarbij zij 1 op 1 de vier grote gemeenten softwarediensten verlenen op de inkomensvoorziening. Hierdoor kunnen zij sneller inspelen op de behoefte van de individuele gemeente. Verder gaat Wigo4IT hun datacenter naar de cloud brengen. Voorbereidingen in 2023, Uitvoering eind 2023, begin 2024.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2023
Begroting 2024
Eigen vermogen
8.358
5.796
Vreemd vermogen
13.370
10.603
Resultaat
-1.306
-2.563
Dividend
0
0
*gegevens zijn afkomstig uit de jaarrekening 2022 en hebben dus betrekking op 2022. Dit is conform de al jaren gehanteerde systematiek.
Stichtingen
- Stichtingen Stichting HEID
Stichting HEID
Programma Economie
Doel/Openbaar belang Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen.
Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.
Aandelen Verhoudingen N.v.t.
Bestuurlijk belang Bestuurder - Wethouder Economie
Ambt. benoeming Fondsmanager - Teammanager bij DSO afdeling Wonen.
Aandelen belang N.v.t.
Financieel belang Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Materiële risico’s Geen
Ontwikkelingen In 2024 zullen de ontvangen Europese subsidies uit de Kansen voor West 2 en React EU Programma's voor de fondsen ED en FRED met de subsidiegever afgerekend worden.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2020
Jaarrekening 2021
Eigen vermogen
€ 64
€ 52
Vreemd vermogen
€ 35.205
€ 43.370
Resultaat
€ 13
-/- € 12
Dividend
N.v.t.
N.v.t.
Verenigingen
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Programma:
Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag, alsmede Ahold Vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau Huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen.
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO. De VvE deskundige van het team projectondersteuning treedt als adviseur op. Een medewerker van de afdeling GES is aanwezig voor technisch advies.
Ambtelijke benoemingen Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.Aandelen belang:
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30 % eigenaar is van het pand.
Financieel belang:
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosten en de verzekeringen. De administratie van de VVE wordt deels verzorgd door VT 2000 B.V. De gemeente heeft een beheersovereenkomst met de VvE voor het gemeenschappelijk technisch onderhoud.
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag
Vereniging van Eigenaren (VVE) "De Wittebrug, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag
Programma:
16. Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag, alsmede twee particuliere eigenaren van appartementen.
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO.
Aandelen belang:
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50 % eigenaar is van het pand.
Financieel belang:
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex
Programma:
16. Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag en Hulshoff Design Centers te Voorschoten.
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO. Die doet tevens het VvE-beheer.
Aandelen belang:
Deze VVE is voor 9,9 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73 % eigenaar is van het betreffende gedeelte. De stemverhoudingen zijn voor iedere eigenaar 1 stem.
Financieel belang:
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over o.a. de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Jaarlijks is circa € 180k,- begroot. De gemeente betaalt hiervan 73%. De gemeente Den Haag voert het beheer en de administratie van deze VVE
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van FHWO lid van het bestuur van de VVE.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor- /wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma:
16. Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag en bewoners VVE
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede-eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO.
Aandelen belang:
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33 % eigenaar is van het pand.
Financieel belang:
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud en verzekeringen. De kosten worden jaarlijks conform de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van DBV-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en woningen Leyweg 807-813
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en woningen Leyweg 807-813
Programma:
16. Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag.
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van team projectondersteuning van FHWO.
Aandelen belang:
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 74 % eigenaar is van het pand.
Financieel belang:
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over alle gemeenschappelijke zaken waaronder ook de verzekeringen van het pand. De VvE heeft met de afdeling GES een beheersovereenkomst voor al het gemeenschappelijk onderhoud aan het pand. Voor 2022 is een bedrag van € 140k begroot. De gemeente neemt 74% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert het beheer en de administratie van deze VVE.
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex "Leidschenveen-Ypenburg"
Programma:
16. Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DPB Vastgoedbeheer te Barendrecht.
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede-eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van FHWO. Een medewerker van team projectondersteuning zorgt voor juridisch advies en zorgt voor de afrekening van de gemaakte kosten n.a.v. de afspraken uit de beheersovereenkomst. GES is betrokken vanwege het technisch beheer.
Aandelen belang:
In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 25 % eigenaar is van het pand.
Financieel belang:
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud, energieopslag, liftkosten enz. De gemeente heeft een beheersovereenkomst met de VvE voor het gemeenschappelijk technisch onderhoud.
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager van de afdeling Klantencontact Services van FHWO-voorzitter en bestuurslid van de VVE.
- Verenigingen Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70
Programma:
16. Overhead
Doel:
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Betrokkenen:
De gemeente Den Haag alsmede JOVI investments II gevestigd te Den Haag.
Openbaar belang:
Het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex.
Bestuurlijk belang:
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van team projectondersteuning van FHWO.
Aandelen belang:
Deze VVE is voor 90,1 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de twee splitsingsakten (op 11-9-1998 en op 26-4-2005), die opgesteld zijn naar aanleiding van de aankoop van winkels door de gemeente is vastgelegd dat de gemeente uiteindelijk voor 87,7 % eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheek- complex. Door de aankoop van het Forumcomplex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4 % tot 99,1 %.
Financieel belang:
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging en schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Voor 2022 is een bedrag van € 580k begroot. De gemeente heeft, na de aankoop van Forum, 99% van deze kosten voor haar rekening genomen. De gemeente Den Haag voert het beheer en de administratie van deze VVE.
Materiële risico's:
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen:
Er zijn aandachtspunten met betrekking tot het beheer van de VVE. Daarnaast gaat het VVE beheer per 1-1-2024 over naar CVDH
Ambtelijke benoemingen:
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van FHWO lid van het bestuur van de VVE