Programma's

College en bestuur

Wat gaan we doen en wat gaat het kosten in 2024?

 

College van BenW

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

4.619

0

4.619

Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Den Haag werkt samen met 20 andere gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze gemeenschappelijke regeling is in 2015 gestart met als doel: het verbeteren van de bereikbaarheid en het vernieuwen van de economie.

De MRDH is partner in de Groeiagenda Zuid-Holland, een ambitieuze actie- en investeringsagenda van tachtig overheden, bedrijven en kennisinstellingen in Zuid-Holland. Op basis van een gezamenlijke Groeiagenda investeren de partners samen in nieuwe verdienmodellen en werkgelegenheid. In dit samenwerkingsverband zitten naast de MRDH onder meer universiteiten, de gemeenten Rotterdam, Den Haag, Leiden, Delft, Dordrecht, provincie Zuid-Holland, Shell, Havenbedrijf Rotterdam, HTM, Economic Board Zuid-Holland en InnovationQuarter.

In de afgelopen jaren stond de exploitatie van het openbaar vervoer vanwege de coronacrisis zwaar onder druk. Het Rijk stelt een eenmalige vangnetregeling voor 2023 beschikbaar. Hiermee kunnen de lagere reizigersinkomsten in 2023 gedeeltelijk worden aangevuld. Hierdoor ontstaat de paradoxale situatie dat, terwijl de coronacrisis voorbij is, de corona-opgave in het openbaar vervoer groter is dan ooit.

Bestuurlijke samenwerking

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

4.638

0

4.638

De bestuurscommissie Vervoersautoriteit heeft daarom de maatregelen uit het eerdere Transitieprogramma OV en corona verlengd voor de jaren 2023 en 2024. De MRDH stelt een eigen bijdrage beschikbaar van maximaal € 37 miljoen. Dit is aanvullend op reeds eerder genomen maatregelen om de vervoerbedrijven financieel te ondersteunen, om de transitie te maken naar een toekomstvast OV-systeem en aanvullend op de reguliere concessiekosten.
Binnen de kaders van dit programma stemmen de vervoerders hun vervoersaanbod zo goed als mogelijk af op de reizigersvraag. In 2023 wordt een studie uitgevoerd naar veranderingen in reisgedrag, om zo inzichtelijk te maken of en hoe de OV-reiziger terugkeert in het OV en welk OV aanbod daarbij passend is. Welke activiteiten precies in 2024 moeten worden ingezet, zal mede afhankelijk zijn van de ontwikkelingen in 2023. De keuzes worden gezamenlijk gemaakt aan de hand van een afwegingskader.

Waar in de besluitvorming tot nu toe nog geen rekening mee gehouden is, zijn de kostenstijgingen waarmee de vervoerbedrijven te maken hebben, vanwege gestegen materiaal-, energie- en personeelskosten. In de concessieafspraken tussen de MRDH en vervoerbedrijven is vastgelegd hoe hiermee wordt omgegaan. Door indexatie van exploitatiesubsidies en doordat de MRDH risicodragend is voor het beheer en onderhoud van infrastructuur en railvoertuigen, komt een deel van de kostenstijgingen voor rekening van de MRDH.

Verkiezingen

Wat mag het kosten (€1.000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

3.056

0

3.056

Verkiezingen
Op donderdag 6 juni 2024 vinden de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats. Op 7 juni houdt het gemeentelijk stembureau zitting. Gedurende deze zitting wordt de centrale stemopneming (CSO) verricht. Bij een CSO wordt op het stembureau na het sluiten van de stemming geteld op partijniveau. De dag(en) erna wordt de stembus door een nieuwe ploeg op een centrale locatie geteld op kandidaatsniveau. Daarnaast heeft de gemeente Den Haag een aparte uitvoeringstaak ten aanzien van niet-ingezetenen. Deze kiezers in het buitenland hebben ook de gelegenheid om aan deze verkiezing mee te doen. De gemeente faciliteert dit.

Op 22 november 2023 vinden Tweede Kamerverkiezingen plaats.

De aanbevelingen in het kader van opkomstbevordering zullen in 2024 ten uitvoer worden gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2024 10:43:22 met de export van 01/18/2024 10:28:16